Asiatiska bilmärken har störst möjligheter att ta marknadsandelar inom den närmaste femårsperiod. Det anser i alla fall chefer inom bilindustrin i en ny global undersökning som genomförts av KPMG. Fyra av fem chefer tror att den kinesiska bilindustrin kommer att öka samtidigt som över hälften tror att nordamerikanska bilmärken kommer att förlora sina marknadsandelar. Inom 10 år tror de tillfrågade cheferna att kinesiska biltillverkare även kommer att stå för en stor del av bilförsäljningen i USA.
- I
takt med att industrin fokuserar sin forskning och utveckling på växande
asiatiska ekonomier så kommer vi att se mindre och energisnålare bilar, säger
George Pettersson, ansvarig för bilindustrin inom KPMG. Jag tror dock att den
kinesiska bilindustrin på kort och medellång sikt kommer att fokusera på den
amerikanska bilmarknaden, snarare än den svenska. I förlängningen kommer
förmodligen japanska och framför allt koreanska bilar konkurreras ut på den
svenska marknaden till förmån för den kinesiska expansionen, säger George
Pettersson.
Årets globala KPMG-undersökning visar att kvalitet och
bränsleeffektivitet är de faktorer som kommer att vara viktigast för
bilindustrins kunder framöver.
"Stadsjeeparnas tid förbi"
-
Ett ökat klimatfokus bland allmänheten och hårdare miljökrav från myndigheterna
kommer att förändra marknadsvillkoren för biltillverkare, säger George
Pettersson. Det som uppfattades som häftiga bilar i början av seklet, som bland
annat SUVar, kommer förmodligen att vara biltyper som är helt ute på 10-talet,
säger han.<
-
Försäljningen av miljöanpassade bilar kommer förmodligen att öka kraftigt under
2008, trots att den totala försäljningen fortfarande ligger mycket lågt om man
ser till den globala bilförsäljningen. Sverige är redan ett föregångsland i
anpassningen till miljöbilar och vi hoppas att detta kommer att gynna även den
svenska bilindustrin, säger George Pettersson.
takt med att industrin fokuserar sin forskning och utveckling på växande
asiatiska ekonomier så kommer vi att se mindre och energisnålare bilar, säger
George Pettersson, ansvarig för bilindustrin inom KPMG. Jag tror dock att den
kinesiska bilindustrin på kort och medellång sikt kommer att fokusera på den
amerikanska bilmarknaden, snarare än den svenska. I förlängningen kommer
förmodligen japanska och framför allt koreanska bilar konkurreras ut på den
svenska marknaden till förmån för den kinesiska expansionen, säger George
Pettersson.
Årets globala KPMG-undersökning visar att kvalitet och
bränsleeffektivitet är de faktorer som kommer att vara viktigast för
bilindustrins kunder framöver.
"Stadsjeeparnas tid förbi"
-
Ett ökat klimatfokus bland allmänheten och hårdare miljökrav från myndigheterna
kommer att förändra marknadsvillkoren för biltillverkare, säger George
Pettersson. Det som uppfattades som häftiga bilar i början av seklet, som bland
annat SUVar, kommer förmodligen att vara biltyper som är helt ute på 10-talet,
säger han.<
-
Försäljningen av miljöanpassade bilar kommer förmodligen att öka kraftigt under
2008, trots att den totala försäljningen fortfarande ligger mycket lågt om man
ser till den globala bilförsäljningen. Sverige är redan ett föregångsland i
anpassningen till miljöbilar och vi hoppas att detta kommer att gynna även den
svenska bilindustrin, säger George Pettersson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.