En grupp kinesiska startup-företag inom elbilsbranschen är på väg att starta en allians för att kunna konkurrera med jättarna på marknaden.
Elbil-startupen Singulatos vd, Shen Haiyin, säger nu att hans företag och fyra andra små elbilsutvecklare i Kina, CHJ Automotive, Hongxing Automobile Manufacturing Co, AIWAYS och WM Motor, ska starta en allians för att utveckla gemensam teknologi. Går planerna i lås kommer alliansen formaliseras i september och arbetet med en gemensam plattform ska börja innan årsskiftet.
– Låt oss säga att varje deltagare planerat att investera 200 miljoner yuan i att utveckla nästa generations plattform; om fyra deltagare lägger 100 miljoner yuan så sparar alla pengar men vi får en plattform för 400 miljoner yuan i stället för en för 200 miljoner. Fördelarna är uppenbara, säger Shen Haiyin.
Kinesiska myndigheter driver nu en hård linje för att öka andelen miljöbilar i landet. De stora problemen med luftföroreningar i Kina och landets beroende av importerad olja har gjort att politikerna nu vill se att åtta procent av nybilsförsäljningen ska vara helelektriska eller plug-in-hybrider nästa år; till år 2020 vill de att 12 procent av de nya bilarna ska vara miljöbilar. I dag utgör miljöbilarna tre procent av försäljningen.
Diskutera: Tror du att små företag har en chans i bilindustrin?
– Låt oss säga att varje deltagare planerat att investera 200 miljoner yuan i att utveckla nästa generations plattform; om fyra deltagare lägger 100 miljoner yuan så sparar alla pengar men vi får en plattform för 400 miljoner yuan i stället för en för 200 miljoner. Fördelarna är uppenbara, säger Shen Haiyin.
Kinesiska myndigheter driver nu en hård linje för att öka andelen miljöbilar i landet. De stora problemen med luftföroreningar i Kina och landets beroende av importerad olja har gjort att politikerna nu vill se att åtta procent av nybilsförsäljningen ska vara helelektriska eller plug-in-hybrider nästa år; till år 2020 vill de att 12 procent av de nya bilarna ska vara miljöbilar. I dag utgör miljöbilarna tre procent av försäljningen.
Diskutera: Tror du att små företag har en chans i bilindustrin?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Små tillverkare tillverkar korta serier av nischbilar. De blir inte billiga och konkurrerar inte med jättarna på marknaden.
Hej Gunnar Lindberg, alla har vi varit små ;)
Små, tillförlitliga företag har alltid en möjlighet att fungera som "korttidsbackup" när de stora har tillfälliga leveransstörningar.
Ja, det kan nog fungera. Nu känner jag inte till vilka de här tillverkarna är eller vad de tillverkar idag men i Kina finns mängder av små tillverkare som gör elbilar med gammal blybatteriteknik. Om det är några av dem som slagit sig samman så har de nog stora chanser framöver.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.