De kinesiska företagen Youngman och Pang Da vill sedan tidigare gå in med ett majoritetsägande i Saab Automobile. Det enda som återstår för att affären ska gå i lås är kinesiska myndigheters godkännande.
Nu gör uppgifter till Dagens Industri gällande att kineserna är beredda att satsa inte mindre än åtta miljarder kronor för att utveckla Saab. Guldregnet kommer dock inte att ske på en gång, utan pengar kommer att pumpas in steg för steg.
Fortfarande krävs att kinesiska myndigheter godkänner Youngman och Pang Das övertagande av Saab. Enligt Dagens Industri tror Youngmans vd att man får ett ja från kinesiska departementet NDRC.
NDRC tar dock god tid på sig och processen väntas inte vara klar förrän den 8 november. Samtidigt är den ekonomiska situationen i Saab akut. Konkursförhandlingar står runt hörnet och bolagets hopp står till att hovrätten beviljar rekonstruktion.
Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Naturligtvis kan man se paralleller till Geelys övertagande av Volvo.
Skillnaden var ju att Volvo inte befann sig i samma besvärliga läge som Saab gör nu.
Men Saab har tydligen teknik som är väldigt värdefull för Youngman/Pang Da och som de vill åt och varför inte?
Är det här räddningen för Saab så varför ska inte de bli kinesägda liksom Volvo.
Gissar att det villkoras en viss produktion även i Kina - och visst har kineserna mycket att lära om bilbygge.
Denna sanslöst långa process, som sannerligen inte varit bra för Saab, kan nästan ändå bli en tillgång - om Saab överlever, alltså. Just därför att de lyckades överleva detta vansinniga uppehåll och alla idiotturer. Företaget som inte ens tröga institutioner lyckades knocka!
Tyvärr är det väl samma gamla visa när det gäller pengalöften till Saab. Saxat fr AMS:
"Senare under torsdagen tonades dock uttalandet ner och Rachel Pang sa till "Just-Auto" att man inte har några planer på att satsa åtta miljarder kronor (800 miljoner euro) i Saab."
Tror VM får sikta in sig på plan D: Lendo eller sms-lån.
Som HSB sade "Den som är satt i skuld är inte fri" , där för kommer det pengar bara från dem som vill åt de bästa bitarna efter kraschen.
Kineserna äger nog tillräckligt i SAAB redan för att de ska vara ägare. Men vem kan rädda detta konkursbo???
Att Kineserna köpt/ tecknat kontrakt på ett antal Saabar, är nog bara en skenmanöver. Sedan kopierar man och för över tekniken till den nya Delta plattformen. Och eftersom det är betydligt billigare att tillverka bilen i Kina än i Sverige, kommer med all sannolikhet Kineserna att flytta all tillverkning till Kina.
För kostar det bara en 10 del av motsvarande kostnad i Sverige att tillverka bilar i Kina, vill nog Kineserna säkerställa sin egen produktion.
Detta kommmer säkert att vara ett krav från Kinas regering, för att de ska bevilja lånet.
Och varför dröjer svaret från Kina, är även de tveksamma till köpet? Man har ju redan Saabs teknik som man kan kopiera.
Jag ser faktiskt inget motsägelsefullt i de två kommentarerna:
”Vi klarar av att investera åtta miljarder kronor för att utveckla Saab sedan vi gått in som delägare i företaget. Men det sker förstås inte på en gång utan steg för steg,” säger Rachel Pang"
Och
"Senare under torsdagen tonades dock uttalandet ner och Rachel Pang sa till "Just-Auto" att man inte har några planer på att satsa åtta miljarder kronor (800 miljoner euro) i Saab"
Man klarar av det, men har inga planer på det helt enkelt.
Nej, det blir förmodligen billigare att köpa delar av konkursboet än att gå in med 8 miljarder!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.