Nästa artikel
Kina gasar på
Nyheter

Kina gasar på

Publicerad 16 juni 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
De kinesiska koldioxidutsläppen ökade med 8 procent under 2007. Den kinesiska ökningen motsvarar två tredjedelar av den totala globala ökningen av koldioxidutsläpp, som var 3,1 procent under 2007, rapporterar den nederländska miljöorganisationen MNP som sammanställt statistik från BP.
Kina står nu för 24 procent av de globala koldioxidutsläppen, följt av USA (21
procent), EU15 (12 procent), Indien (8 procent) och Ryssland (6 procent).
Tillsammans står dessa länder för 71 procent av de globala
koldioxidutsläppen.

Räknat per invånare är förhållandet mellan de största
utsläpparna annorlunda. Då har USA högst utsläpp med 19,4 ton per invånare,
jämfört med 11,8 ton för Ryssland, 8,6 ton för EU15, 5,1 ton för Kina och 1,8
ton för Indien.
Testvinnaren den mest personbilsliknande

1. Med CX-5 har Mazda skapat en kompakt och hyfsat rymlig suv som det är lätt att gilla, särskilt när man sitter bakom ratten. Motorn har trots att det är en 2,2-liters turbodiesel, förhållandevis mjuk och komfortabel gång. Den slår i det fallet Nissan och Renault (som har likadana motorer och växellådor) på fingrarna. Bränsleförbrukningen är också lägre. Komforten har blivit bättre i den senaste generationen av CX-5. Bullret har blivit mindre lågfrekvent. AWD-systemet är nu bättre kalibrerat men inte riktigt lika bra som i Nissan och Renault. För vardagsbruk lär man dock ha tillräcklig hjälp. CX-5 är eleganten i det här gänget, som också ger lite lägre milkostnad enligt vår kalkyl. CX-5 klarar dessutom tyngre släp.



2. Det märks att Renault Koleos är av lite senare datum än syskonet Nissan X-Trail. Koleos har också ett mer attraktivt pris i grundversionen. Koleos, som tillverkas i Sydkorea, har tyvärr inte samma goda rostskydd som Renault brukar ha.

3. Med tanke på de suv-egenskaper Nissan har, finns säkert de som skulle placera X-Trail främst. För den som verkligen behöver 4WD kan den vara rätt val. En diesel ska väl brumma och vibrera lite? Ett plus är att den också finns i en sjusitsig version.



 

Kommentar av Christian Ellermark, testförare: Renault Koleos känns modernare än Nissan X-Trail, trots att tekniken är densamma. Rörigt multimediasystem blir det tummen ned för, annars är Koleos rätt okej i det mesta. Mazda CX-5 är roligast att köra, snyggast och samtidigt bekvämast på förarplats. Bättre 4WD-system i Nissan än tidigare ger pluspoäng hos mig. Jag skulle gärna se en bil med Mazdas körglädje och design samt fyrhjulsdrivningen från Nissan. Synd att den bilen inte finns.

Kommentar av Erik Rönnblom, testledare:

Min favorit blev omgående Mazda CX-5. Den är betydligt mer exakt i sina reaktioner oavsett om det gäller styrning, kurvtagning eller gång på slät och ojämn väg.

Den känns mest som en ”vanlig” bil. Jag är personligen inte särskilt förtjust i suvar – så jag är färgad av den åsikten. Nissan har det vassaste drivsystemet visade rulltestet. Å andra sidan får Renault och Nissan bara dra 1 650 kilo mot Mazdas 2 100. Jag står fast vid CX-5.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.