Nästa artikel
Kias nya logotyp förvirrar
Nyheter

Kias nya logotyp förvirrar

Publicerad 22 november 2022
Det får nog mer ses som ett fenomen snarare än ett problem. Klart är att det uppenbarligen finns personer som gillar Kias bilmodeller, men som inte har en aning om namnet på bilfabrikören. Så många är de, och det här är vad de felaktigt tror bilmärket heter.

År 2021 gav Kia sin logotyp en ny grafisk profil för att signalera ett företag på stark frammarsch. Adjö Kia Motors. Hej, Kia. Tillverkarens egna ord var att den nya logotypen skulle signalera en transformation på resan mot framtidens mobilitet och ett helt nytt syfte med varumärket Kia. Själva logotypen i sig bär, enligt tillverkaren själv, designelement av symmetri, rytm och uppgång.

– Den nya logotypen representerar Kias vilja att förändra och driva innovation, sa Ho Sung Song, vd för Kia i samband med att den nya logotypen presenterades.

Alla har dock inte uppfattat varesig budskapet eller ens biltillverkarens namn. Alternativt lever de i tron om att den nya logotypen är symbolen för ett helt annat, hittills okänt, bilmärke.

Över hela världen sker det enligt Google cirka 30 000 sökningar på bilmärket KN. Det sker framförallt från USA, Australien, Canada och England.

Sökningarna påstås också vara mer specifika, som ”KN SUV”, ”KN märke pris”, ”KN märke elektrisk” likväl som ”Vad är KN för biltillverkare?” och liknande kombinationer.

De cirka 30 000 månadstaliga KN-googlingarna ska förstås också ses i ljuset av de mer korrekta sökningarna på Kia. Enligt samma uppgifter ska det varje månad ske omkring 1,83 miljoner sökningar på biltillverkarens rätta namn.

För Kia behöver felsökningarna inte nödvändigtvis innebära dåliga nyheter. Trots allt pekar de på att även de som inte vet något om Kia ändå fastnat för biltillverkarens produkter, så till den grad att de vill veta mer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (12)

  • 23 november 2022 Axa-jag tror du har fel, det…
  • 23 november 2022 Saabnisse På samma sätt som…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.