Den 13 januari kommer Kia att presentera en ny sportbil i konceptform, GT4 Stinger, på bilsalongen i Detroit.
Redan nu får vi se två bilder som inte avslöjar allt för mycket. Däremot får vi veta att bilen är bakhjulsdriven. Vi får också reda på att det som driver bakhjulen är en turboladdad motor på 2,0 liter och runt 315 hk.
Hjulen mäter 20 tum och den låga bilen ska bjuda på fina vägegenskaper på både gata och bana, enligt tillverkaren. Framtill sitter en frontspoiler i kolfiber för ökat marktryck. Fyra människor ska rymmas i bilen, även om de som sitter bak förmodligen måste vara små.
Om bilen förhandsvisar en produktionsmodell är oklart.
Diskutera: Vad tycker du om Kia GT4 Stinger Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Redan nu får vi se två bilder som inte avslöjar allt för mycket."
Vi är vana vid att få se bilder som inte avslöjar något och ändå skall vi säga vad vi tycker om bilen. Inte lätt inte.
Instämmer med Shogun.
En bil med 300 hästars motor ska ha fyrhjulsdrift. Annars sladdar den bara höger och vänster vid ordentligt pådrag.
Fyrhjulsdrift är för fegisar! =)
@simon_d, det var inget trams. Jag har ´bara´ en 200 hästars bakhjulsdriven bil... och det räcker med lite ´extra´ :) gaspådrag (långt ifrån full effekt) på halare asfalt (för att inte prata om regn eller vinterhalka) för att det ska börja sladda... visst är det kul ett tag... men meningen med många hästar är att kraften ska kunna överföras till underlaget... och två hjul är för få.
Om man har en kraftfull motor för att impa på kompisarna då duger tvåhjulsdrift men om man vill nyttja all effekt då gäller det att ha 4 drivande hjul.
Det undrar jag med. Jag har också en 200 hästars, men framhjulsdriven bil och jag får busa rätt ordentligt om jag skall få den att spinna loss på blöt asfalt, och sladdar gör det definitivt inte. Vinterhalka okay, men det är ju en annan sak.
// Krister
Håller inte med Bortom min BMW med 286 hk och med sportläge på växellådan sladdade aldrig med plattan i mattan. Den bara drog iväg som satan.
En sportbil ska ha bakhjulsdrift, oberoende av motoreffekt. Anledningen är helt enkelt körglädje. Fyrhjulsdrift i en sportbil ger mer prestanda men är inte riktigt lika skoj. Att göra en sportbil med framhjulsdrift är bara löjligt...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.