Nästa artikel
Kia skruvar upp produktionen
Nyheter

Kia skruvar upp produktionen

Publicerad 26 september 2011 (uppdaterad 27 september 2011)
För att möta en ökad efterfrågan anställer Kia 1 000 personer till sin europeiska fabrik. En modell har varit särskilt framgångsrik.

Under första kvartalet 2012 kommer Kia att införa en tredje skift på fabriken i Zilina i norra Slovakien. 1 000 nya medarbetare ska rekryteras.

– Stark efterfrågan på alla våra modeller och speciellt nya Sportage innebär att vi kraftigt måste öka produktionen, säger Paul Philpott, europachef på Kia Motors.

Hittills i år har försäljningen i Europa ökat med 18,7 procent, jämfört med marknaden som helhet som backat med 1,3 procent. Förutom crossovermodellen Sportage, som lanserades i ny generation förra året, byggs också Venga och Cee’d i Zilina.

I dag har Kias samtliga fabriker en kapacitet på 2,1 miljoner bilar per år.

Läs också: Kia – det koreanska bilundret

Diskutera: Vad ligger bakom Kias frammarsch?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-26 09:47
Raymond K (ej verifierad)

Vet inte men jag tror att folk köper deras bilar.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-26 11:15
Juppe (ej verifierad)

Sportage är riktigt lyckad designmässigt och till ett rimligt pris. Självklart säljer det!

#3 • Uppdaterat: 2011-09-26 11:51
Gösta_L

Riktigt trevliga nyheter.
Det skall löna sig att bygga vettiga bilar för vanligt folk. Vilket det uppenbarligen gör.
KIA går en positiv framtid till mötes.

Direktörs-märkena är på sikt en utdöende art.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-26 11:59
Pulu (ej verifierad)

Hmmm... de tillverkas ju i syd Korea... inte i Nord K herr Gösta :)

#5 • Uppdaterat: 2011-09-26 12:19
Gösta_L

Nej Pulu, jag ber att få korrigera ett faktafel du har i ditt inlägg.
Som du kan läsa i artikeln tillverkas Sportage, Ceed och Venga i Zilina. Som ligger i Slovakien, inte i Nord-
eller Sydkorea.

Alla kan vi ha otur när vi läser, att fela är mänskligt.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-26 12:33
Peter i Sydney

Så går det när man tillvekar bilar som folk vill ha.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-26 13:38
Pulu (ej verifierad)

Lol, du har ju helt rätt i det Gösta...
Jag menade egentligen vart bilen är ifrån och inte vart den tillverkas, fel av mig...

#8 • Uppdaterat: 2011-09-26 19:30
Kapten Stofil II

Det går att få vilken bilindustri som helst att överleva med massiva statsunderstöd!
Inte bara i Sydkorea utan även i Japan, Frankrike, Spanien, Tyskland och USA.

Man kan dra en parallell med varvskrisen.. de svenska statsstödda varven blev utkonkurrerade av japanska varv med massiva statsunderstöd, japanska varv blev utkonkurrerade av Sydkoreanska varv med massiva statsunderstöd och nu håller de Sydkoreanska varven på att bli utkonkurrerade av Kinesiska varv med massiva statsunderstöd...

#9 • Uppdaterat: 2011-09-26 19:35
Pender

Ja, det vore kul att veta huruvida Kia/Hyundai delvis bekostas av staten(=medborgarna). Att t.ex. Renault är i den lyckliga sitsen är helt klart. Vilket gynnar oss bilköpare. Dock har jag länge undrat hur Renault lyckats dribbla bort EU:s konkurrensregler. (där statssubventioner är förbjudna.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.