En prestandabil för staden. Det är ungefär vad Kia tänker sig att konceptbilen Provo är. Den visar upp Kias vision för framtida planer inom B-segmentet och är enligt Kia designad för att vara rolig att köra.
Vi tar det från början. Kia Provo är en hybrid som nog får anses vara betydligt kraftigare än den vanliga bilen för stadskörning. En fyrcylindrig 1,6-liters bensinare med turbo och direktinsprutning ger 201 hästkrafter som levereras till framhjulen. Den får hjälp av en elmotor som kan leverera 44 hästar till bakhjulen när det behövs. Bilen kan även drivas på enbart el i låga hastigheter.
Strålkastarna består av 850 små LED-lampor som bland annat ger möjligheten till både hel- och halvljus, samtidigt som de kan utvalda mönster. Det sistnämnda är dock knappast att rekommendera för körning på vägen!
Möjlig serieproduktion
Insidan av Kia Provo bjuder bland annat på en instrumentbräda i kolfiber med en liten digital display, växelväljare i aluminium och analoga mätare.
Kia Provo är 3,88 meter lång, 1,77 meter bred, 1,35 meter hög och har en hjulbas på bara 2,53 meter.
Från början sade Kia att Provo absolut inte är aktuell för serieproduktion, men efter att stort intresse har visats för bilen så verkar man nu ha mjuknat en aning och öppnat dörren för en möjlig produktion. Konceptbilens namn har dock upprört nordirländare, eftersom ”provos” är en annan benämning på IRA.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Provo?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fälgarna ser ut att vara gjorda av överbliven järnskrot. Någon har sparkat in dörren.
Tycker det var ett rätt snyggt koncept. Lite BMW 1M och lite Mini Paceman. Fälgarna såg dock som sagt rätt stökiga ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.