Kia Picanto får renare avgaser och bättre bromsar.
Mikrobilen Picanto står näst på tur när Kia fräschar upp sitt modellprogram på både in- och utsidan inför 2015.
Den senaste versionen av Kia Picanto lanserades 2011 och den var på många sätt ett lyft från föregångaren.
I år uppdateras bilen. Den lilla trecylindriga 1,0 MPI-motorn ska nu klara kraven för att uppfylla Euro6-standard och bromsskivorna fram har växt i diameter.
Det sistnämnda kapar bromssträckan från 100–0 km/tim till 37 meter, en förbättring med två meter enligt Kia. Nya 14-tums aluminiumfälgar finns även som tillval från och med i vår.
Andra stilmässiga förändringar är ny ”tigernosgrill” och nya stötfångare. Kia Picanto moderniseras även i kupén och får en sjutums pekskärm monterad i instrumenbrädan.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Picanto?
I år uppdateras bilen. Den lilla trecylindriga 1,0 MPI-motorn ska nu klara kraven för att uppfylla Euro6-standard och bromsskivorna fram har växt i diameter.
Det sistnämnda kapar bromssträckan från 100–0 km/tim till 37 meter, en förbättring med två meter enligt Kia. Nya 14-tums aluminiumfälgar finns även som tillval från och med i vår.
Andra stilmässiga förändringar är ny ”tigernosgrill” och nya stötfångare. Kia Picanto moderniseras även i kupén och får en sjutums pekskärm monterad i instrumenbrädan.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Picanto?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den bulligaste nos jag sett. Kanske svårt att göra något elegantare med en microbil.
Mopsstuk?
Tycker nog att nuvarande "nos" är mera passande/harmonisk. Sen är det säkert som Hacken säger att det är svårt att få till eleganta linjer på en kort och knubbig kaross. Men jag väljer Picanton alla dagar i veckan istället för nån av PSA/Toyota-trillingarna. Fast nya Hyundai i10 kanske är ett ännu bättre val idag om man skall ha en sån här liten och billig bil.
Visst är det svårt att få till linjerna på en så liten bil, men det känns som att de gjort allt för att få bilen att se ännu smalare och högre ut än den är.
Förresten, hur kan man kalla ett plastsjok som tar upp halva fronten för stötfångare?
SUV nos... inget annat
Den nuvarande fronten är ju betydligt snyggare än den uppdaterade
Här i Australien byter man även namn på samtliga modeller för 2015 till samma modellnamn som i Kina. Dvs. Picanto blir K1, Rio blir K2, Cerato blir K3, Sportage blir K4 osv. Kanske även kommer till europa så småningom.
Tycker allt att nya fronten är rätt snygg. Ser dyrare ut än den är typ. Sen kan det kanske vara den lite "frostade" looken på pressbilderna som gör den en extra tjänst.
Kia är väl ett av de få företag som faktiskt har snyggare modeller ju mindre de blir. Annars brukar ju framförallt längd erbjuda möjligheter till snyggare design.
Nej tack, det där underbettet är inte vackert.
Varför ha två luftintag som dessutom har helt olika design?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.