Biltillverkarna filar på en teknik som gör att varje passagerare kan lyssna på individuellt ljud i kupén.
Kia och Hyundai kallar innovationen för Separated Sound Zone (SSZ). Med hjälp av det kan varje passagerare individuellt njuta av sin egen musik, utan att blir störda av vad de andra lyssnar på. Det går också att prata i mobilen utan att medpassagerarna hör vad som sägs och eventuella varnings- eller navigationsljud kan sändas ut så att bara föraren uppfattar dem.
SSZ skapar och kontrollerar akustiska fält inne i kupén, vilket gör att de som åker i bilen kan höra isolerade ljudslingor. De många högtalarna i bilen kan skicka ut motljud och filtrera bort det man inte vill höra. Hyundai och Kia säger att de utvecklat sin uppfinning sedan 2014 och att den är redo att byggas in i massproducerade bilar lagom till 2020.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundais och Kias teknik för ljudfiltrering?
SSZ skapar och kontrollerar akustiska fält inne i kupén, vilket gör att de som åker i bilen kan höra isolerade ljudslingor. De många högtalarna i bilen kan skicka ut motljud och filtrera bort det man inte vill höra. Hyundai och Kia säger att de utvecklat sin uppfinning sedan 2014 och att den är redo att byggas in i massproducerade bilar lagom till 2020.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundais och Kias teknik för ljudfiltrering?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det inte bättre att isolera bort det olidliga vägljudet istället.
Har kört både i30 och nya ceed och redan innan man lämnat stan i moderat hastighet hör man ljudet från bakdäcken brumma.
Hur låter det då på grövsta asfalten?
Ljudfiltrering fungerar sedan länge. När två eller fler i bilen pratar i mun på varandra hör man inte vad de säger.
Ja, usch, vad hemskt att höra sina familjemedlemmar prata i bilen - när man är försjunken i sitt eget liv på sociala media.
Internet gick ner i fem minuter så jag blev tvungen att prata med familjen. De verkade vara trevliga människor..
.
Lägga pengar på sådant dumt trams, jag trodde Kia och Hyundai visste bättre.
Onödigt komplicerat, är behovet verkligen så stort?
Annan enklare teknik för att åstadkomma något liknande har ju funnits länge.
Motljud mot vanligt buller vore väl mer motiverat.
Det är väl en förberedelse inför framtiden då man föreställer sig att bilarna är självkörande underhållningslådor, som också bokstavligen kommer att se ut som lådor.
Kia och Hyundi har hamnat efter. Redan nu hör vi inte varandra i bilen oavsett bilmärke.
Av de Huyndai och Kia jag kört och åkt i är ljudseparation sedan alltid inbyggt. Det går helt enkelt inte att varken höra eller prata med någon i dessa bilar.
Förmodligen funkar denna ljudseparation endast på salsgolvsslät asfalt, vilket vi har inget av i Sverige.
Tänk om de istället kunde lägga den energin och den kostnaden på att isolera bort allt tröttande vägljud.
Nog kan man tycka att det är konstigt att Kia och Hyunday laborerar med sådan teknik när det är vägljudet som är det stora problemet för deras bilar på den svenska grova asfalten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.