Uppdatering 23/2: Kia har uppdaterat prislistan eftersom det uppkommit ”oförutsedda uppgifter” efter publiceringen av det första pressmeddelandet. Vilka uppgifter det handlar om är oklart. Priset för Niro Hybrid har höjts med 16 500 kr och för laddhybriden har priset höjts med 15 000 kr. Elbilen har samma pris som i det första pressmeddelandet.
För några månader sedan visade Kia upp nya generationen av den populära crossovermodellen Niro, som finns både som hybrid, laddhybrid och elbil. Nu släpps fler detaljer om de olika modellversionerna tillsammans med de svenska priserna.
Först ut är hybridmodellen som kostar 334 400 kr och har en 1,6-liters bensinmotor på 105 hk tillsammans med en elmotor på 44 hk. Systemeffekten är densamma som i dagens Niro, 141 hk, men enligt Kia blir den nya modellen snålare än gamla Niro Hybrid.
Laddhybriden har också en 1,6-liters bensinmotor men en ny och starkare elmotor som tillsammans ger 183 hk. Batteriet har vuxit från 8,9 kWh till 11,1 kWh och det ska räcka för sex mils räckvidd på el. Prislappen ligger på 396 900 kr.
Mindre vridmoment?
Den eldrivna versionen kallas Kia Niro EV i pressmaterialet men har hittills sålts som e-Niro i Sverige. Den har en elmotor på 204 hk och 255 Nm. I nuläget är siffrorna preliminära, men om de stämmer innebär det att vridmomentet justerats ned med hela 140 Nm i nya Niro jämfört med dagens modell, eller så mäts siffran på ett annorlunda sätt.
Batteriet på 64,8 kWh ska ge en räckvidd på upp till 46,3 mil enligt WLTP-körcykeln. Någon supersnabb laddning som i Kia EV6 är det inte tal om: Niro EV behöver 43 minuter för att ladda 10–80 procent, men det kanske köparna kan stå ut med eftersom prislappen är lägre. Kia Niro EV kostar från 495 900 kr.
Privatleasingpriserna är inte klara.
Gamla Niro | Nya Niro | Skillnad | |
Längd | 4,36 m | 4,42 m | +6 cm |
Bredd | 1,81 m | 1,83 m | +2 cm |
Höjd | 1,55 m | 1,55 m | – |
Axelavstånd | 2,70 m | 2,72 m | +2 cm |
Hybrid | |||
Bagageutrymme | 427 l | 451 l | +24 l |
Effekt | 141 hk | 141 hk | – |
Pris | 302 800 kr | 334 400 kr | +31 600 kr |
Laddhybrid | |||
Bagageutrymme | 324 l | 348 l | +24 l |
Effekt | 141 hk | 183 hk | +42 hk |
Elräckvidd | 4,9 mil | 6 mil | +11 km |
Batteri | 8,9 kWh | 11,1 kWh | +2,2 kWh |
Pris | 354 900 kr | 396 900 kr | +42 000 kr |
Pris per km elräckvidd | 7 242 kr | 6 365 kr | –877 kr |
Elbil | |||
Bagageutrymme | 451 l | 475 l* | +24 l |
Effekt | 204 hk | 204 hk | – |
Vridmoment | 395 Nm | 255 Nm | –140 Nm |
Räckvidd | 45,5 mil | 46,3 mil | +8 km |
Batteri | 64 kWh | 64,8 kWh | +0,8 kWh |
Snabbladdning | 77 kW | i u** | – |
Pris | 487 900 kr | 495 900 kr | +8 000 kr |
Pris per km räckvidd | 1 072 kr | 1 071 kr | +1 kr |
*) Exklusive främre bagageutrymme på 20 l.
**) Snabbladdningseffekten är inte bekräftad men nya Niro ska kunna snabbladdas 10–80% på 43 minuter.
Räckviddssiffrorna är preliminära i väntan på homologisering.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 23 juni 2022 mso 1000 skrev: Mr Snoid…
- 23 juni 2022 mso 1000 skrev: Mr Snoid…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.