På fredagen slår bilsalongen i Seoul upp portarna, hemmamässa för Kia. Stora nyheten i den sydkoreanska tillverkarens monter är konceptbilen Naimo.
Bilen har fått sitt namn från det koreanska ordet ”Ne-mo” som betyder ”fyrkantig form”. Och det är just det fyrkantiga som varit mottot när designchef Peter Schreyer tagit fram formerna.
Kia Naimo mäter 3,89 meter på längden och drivs av en elmotor på 109 hästar och 280 newtonmeter som hämtar kraft från ett batteripaket av typen litiumjonpolymer på 27 kWh. Om laddningsindikatorn visar fullt klarar bilen upp till 20 mil på el. Toppfart: 150 km/tim.
Via ett vanligt vägguttag laddas Naimo på 5,5 timmar men den kan också snabbladdas till 80 procent på bara 25 minuter, uppger Kia.
Luftstråle istället för torkarblad
Att Kia Naimo är just en framtidsstudie råder det inga tvivel om, titta bara på 20-tumsfälgarna, de säregna strålkastarna, den tredelade bakluckan och sidospeglarna som ersatts av kameror. Ytterligare en rolig finess är torkarbladen som valts bort i förmån för en luftstråle som håller rent på vindrutan.
Naimo saknar också B-stolpe och bakdörrarna har gångjärnen i bakkant för att underlätta insteget till baksätets två sittplatser.
Kia har nu presenterat tre elektriska konceptbilar det senaste året men ännu ingen produktionsbil.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Naimo?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att den klarar 20 mil och att det går att snabbladda men den ser väldigt fjantig ut. Liknar en Kalle Anka eller smurfbil.
De flesta elbilar verkar ha rymt från någon nöjespark.
Men som stadsbil kan den här ju vara praktisk, men aldrig att den går några tjugo mil vid praktisk drift.
Kanske hälften.
Och snabbladdning till 80% skulle medföra oerhört hög ström, upp mot 100A vid 400V!
Var kan man få det?
om ettparår kommer chineser till europa med sina billga bilar,hoppas en del av de blir eldrivna och prismässig tillgängliga för lille herr svenson,då skaffar jag mig en sådan guling.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.