Kia har officiellt presenterat den shooting brake-mässiga kombin ProCeed, framtagen specifikt för Europa.
Det var förra hösten vi fick se konceptet som antydde att en annorlunda Kia med shooting brake-former var på gång. Förra månaden bekräftades det att den nya modellen skulle gå i produktion och igår visades bilen för presskåren i Barcelona, inför allmän premiär på Paris-mässan.
Det är den tredje karossvarianten av nya Ceed och lansering sker under första kvartalet 2019. Här lutar bakrutan mer horisontellt i jämförelse med halvkombin och Sportswagon, för ett mer coupemässigt formspråk. Bagageutrymmet har minskat marginellt till 594 liter, från Sportswagons 625. Markfrigången har sänkts med 5 millimeter till 135 och bilen är 43 millimeter lägre jämfört med kombin.
För att framhäva designen ännu mer har överhänget förlängts något och fronten har fått sin stil, men baktill särskiljer sig ProCeed kanske mest med låga rundade former och LED-bakljus längst med bagageluckan. Interiören är bekant med några finjusteringar och D-formad ratt.
Två bensinalternativ kommer erbjudas vid lansering i Sverige. GT Line 1,4T-GDi med 140 hästkrafter och 424 Nm och 1,6T-GDi med 204 hästkrafter och 265 Nm, båda med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Diskutera: Vad tycker du om designen på nya ProCeed?
Det är den tredje karossvarianten av nya Ceed och lansering sker under första kvartalet 2019. Här lutar bakrutan mer horisontellt i jämförelse med halvkombin och Sportswagon, för ett mer coupemässigt formspråk. Bagageutrymmet har minskat marginellt till 594 liter, från Sportswagons 625. Markfrigången har sänkts med 5 millimeter till 135 och bilen är 43 millimeter lägre jämfört med kombin.
För att framhäva designen ännu mer har överhänget förlängts något och fronten har fått sin stil, men baktill särskiljer sig ProCeed kanske mest med låga rundade former och LED-bakljus längst med bagageluckan. Interiören är bekant med några finjusteringar och D-formad ratt.
Två bensinalternativ kommer erbjudas vid lansering i Sverige. GT Line 1,4T-GDi med 140 hästkrafter och 424 Nm och 1,6T-GDi med 204 hästkrafter och 265 Nm, båda med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Diskutera: Vad tycker du om designen på nya ProCeed?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg! Och bra kvalitet sägs det vara på deras bilar. Synd att de inte lyckas få ordning på vägbullret ☹️
"Snygg" säger jag, en aning förvånat :)
.
Mjae säger jag - också lite fårvånat :P Kändes som de var inne på ett bra spår med Stinger, men detta känns som nån slags halvmesyr. Ge Ceed en hängröv så den kan tänkas konkurrera med den andra hängrövade bilen i klassen - CLA kombi - klart! Mycket för "tung" över bakaxeln. För liten och knubbig för att få nån elegans i linjerna - precis som CLA förvisso. Och fönstersiluetten påminner mest om Citroen Picasso första generationen.
Skjutbroms-mässiga??
Synd att taket över kombidelen är så lågt att bilen inte kan fungera som en riktig kombi.
Håller med #4
Benämningen är direkt löjlig. Shooting-Break avser från begynnelsen ett mycket rymligt fordon. Skulle kunna transportera ett jaktsällskap med vapen och hundar. Alternativt har benämningen använts på tvådörrars kombivagnar, t.ex Volvo P 1800 SE. Därtill fejkade avgasrör. Nej tack!
Stinger är väl den första Kian som kan anses vacker. Dom små modellerna är söta men det är inte samma sak. Det krävs ofta storlek för att få till snygga linjer. Tesla-S är faktiskt riktigt snygg från sidan. P1800 är förstås tidlöst skön, men ingenting man kan köpa nytt.
Känns inte riktigt helgjutet formad. Front okay men den är tung i bakändan.
Jag förstår inte den här bilen. Sure de försöker göra en Mercedes, men varför? Vad tillför den? En Kia? Bara konstigt.
Ser ut som man tagit ett småbilschassi och försökt smälla på en större kaross. Hjulbasen känns helt fel och hjulstorlekarna ser ut att höra till en klass under.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.