London är en förorenad stad, där taxibilarna på egen hand släpper ut mängder med avgaser. Lägg därtill den övriga trafiken. Nu kampanjas det mot tomgångskörning i staden.
Moderna bilar innehåller inte helt sällan start/stop-system, och undersökningar har visat att man sparar på miljön och sparar bränsle om man stänger av bilen vid korta stopp. Förhoppningen är att Londons bilister ska stänga av motorn även vid rödljus.
Och i teorin är tanken kanske inte så dum. Om alla som kör bil i London stängde av sina motorer under minst en minut per resa skulle utsläppen minska med 100 miljoner kilo koldioxid om året, en indikation om att undvikt tomgångskörning skulle göra skillnad även i andra storstäder.
Sedan tidigare i år får en förare som låter motorn stå på onödigt länge, exempelvis vid av- och pålastning av en stillastående bil, dryga böter. 80 pund, motsvarande drygt 800 kronor, kostar det tilltaget.
Diskutera: Borde tomgångskörning motarbetas i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns bestämmelser som förbjuder tomgångskörning i Sverige. Vid infarterna till en stad i södra Skåne stod skyltar i många år med texten "Här går vi inte på tomgång högst en minut". Budskapet var ju inte glasklart precis och hade någon åtalats borde det inte vara några svårigheter att gå fri.
Start/stop-system fungerar bra vid rödljus och köer mm. Men inte vid stopplikter. Varför ska motorn stanna bara för en sekund?
här på västkusten har vi vid färjelägen och på färjorna skyltar med "max 1 min tomgångskörning". Ganska tydligt budskap.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.