Mr. Saab Erik Carlsson, här med modellen 96.
Rallylegenden Erik Carlsson har avlidit. Han blev 86 år och var en flitig ambassadör för märket Saab under hela sitt liv.
Erik Carlsson var en av Sveriges mest framgångsrika rallyförare. Han gjorde sitt genombrott på 1950-talet och bland hans segrar märks bland annat två raka vinster i Monte Carlo-rallyt och han vann brittiska RAC-rallyt 1960-1962.
”Carlsson på taket” blev i det närmaste synonym med märket Saab, då han körde märket under hela sin aktiva rallykarriär och sedan fortsatte som testförare på 1970-talet. Han var en flitig ambassadör för Saab fick till och med en modell uppkallad efter sig, en 9-3 Aero Carlsson.
Smeknamnet "Carlsson på taket" lär ha myntats av C-G Hammarlund. Detta efter Carlsson rullat runt med bilen på en sträcka av Sörmlandsrallyt 1956. Efter det gjorde han det till sitt signum att rulla runt lite då och då i rallyskogarna.
Diskutera: Hur minns du Erik Carlsson?
”Carlsson på taket” blev i det närmaste synonym med märket Saab, då han körde märket under hela sin aktiva rallykarriär och sedan fortsatte som testförare på 1970-talet. Han var en flitig ambassadör för Saab fick till och med en modell uppkallad efter sig, en 9-3 Aero Carlsson.
Smeknamnet "Carlsson på taket" lär ha myntats av C-G Hammarlund. Detta efter Carlsson rullat runt med bilen på en sträcka av Sörmlandsrallyt 1956. Efter det gjorde han det till sitt signum att rulla runt lite då och då i rallyskogarna.
Diskutera: Hur minns du Erik Carlsson?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En härlig personlighet som jag pratat med flera gånger, vilket gäng de var de där klassiska rally/racingförarna!
Jag gillade verkligen även den ekonomiska biten av äldre rally, det var inte från om busslaster med däck eller massiva serviceteam som underhåller extrema bilar. Det var vanliga bilar som togs direkt av bandet och ut i skogen/banan.
Hans svar på frågan varför han inte sladdade lika mycket i skogen som de andra förarna har ju blivit klassiskt.
"Har en bare förtiåtta hästar finns inte mycke te sladde mä!"
Ändå vann han.
I en 92a med dubbla effekten!
Eric var en stor personlighet liksom hans hustru Pat Moss. Min stora idol var dock Tom Trana.
Jag skrev lite kort om honom i Facebook med denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=y5-HP9v2slE
Kan tilläggas att Saaben var kanske den enda standardbil som tålde att rulla runt på taket. Det var ett oerhört stadigt bygge.
Läste för herrans massa år sen i Teknikens Värld (tror jag) där journalisten åkte med i Saaben. Erik pratade som vanligt mycket, historieberättare som han var, de närmade sig en smal bro, bilen rätades upp precis vad som behövdes för att klara räckena och fortsatte på andra sidan som något helt naturligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.