Bilförsäljningen i Sverige går allt sämre. Och än har vi inte sett slutet. Det tror åtminstone branschfolket.
- Nedgången med 10 procent i september var förvånansvärt liten, men det kommer att accelerera de återstående tre månaderna kan man ju misstänka, säger Charlie Magnusson, informationsansvarig på Motorbranschens riksförbund, MRF, till Dagens Industri.
Bilförsäljningen i Sverige minskade med 23 procent i oktober jämfört med samma månad i fjol. Därmed har försäljningen minskat med 11,7 procent under 2008 (se separat artikel). Och inom bilbranschen tror man inte på någon snabb vändning.
- Ingen vågar göra någon prognos för 2009 ännu. Just nu är det hela havet stormar, säger Charlie Magnusson.
I fjol såldes 307 000 nya bilar. Men under 2008 har nybilsförsäljningen minskat och prognoserna pekar på att endast 255 000 bilar kommer att säljas i år. En påtaglig skillnad - och 2009 kan bli ett ännu mörkare år.
- Nästa år tror vi att försäljningen minskar ytterligare 20 procent till cirka 200 000 sålda bilar, säger Jan Pettersson, vd för Bilia, Skandinaviens största återförsäljare av Volvo och Renault.
Lågkonjunkturen ses som en anledning till de svaga försäljningssiffrorna och ingen vågar utlova en snabb förbättring.
- Jag tror att privatpersoner funderar lite mer innan de köper bil och att det har att göra med det höga ränteläget, säger Lars-Gunnar Jönsson, vd för Svenska Bil, som säljer GM-märken som Saab, Opel och Corvette.
Bilförsäljningen i Sverige minskade med 23 procent i oktober jämfört med samma månad i fjol. Därmed har försäljningen minskat med 11,7 procent under 2008 (se separat artikel). Och inom bilbranschen tror man inte på någon snabb vändning.
- Ingen vågar göra någon prognos för 2009 ännu. Just nu är det hela havet stormar, säger Charlie Magnusson.
I fjol såldes 307 000 nya bilar. Men under 2008 har nybilsförsäljningen minskat och prognoserna pekar på att endast 255 000 bilar kommer att säljas i år. En påtaglig skillnad - och 2009 kan bli ett ännu mörkare år.
- Nästa år tror vi att försäljningen minskar ytterligare 20 procent till cirka 200 000 sålda bilar, säger Jan Pettersson, vd för Bilia, Skandinaviens största återförsäljare av Volvo och Renault.
Lågkonjunkturen ses som en anledning till de svaga försäljningssiffrorna och ingen vågar utlova en snabb förbättring.
- Jag tror att privatpersoner funderar lite mer innan de köper bil och att det har att göra med det höga ränteläget, säger Lars-Gunnar Jönsson, vd för Svenska Bil, som säljer GM-märken som Saab, Opel och Corvette.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.