Healy Sports Cars Switzerland, som äger rättigheterna till namnet Jensen, ger i uppdrag till brittiska tillverkaren CPP att ta fram en uppföljare till Jensen Interceptor.
Bilintresserade affärsmannen Vladimir Antonov, som under lång tid försökt komma in som delägare i Saab, är i dag majoritetsägare i CPP.
Den ursprungliga GT-vagnen byggdes från 1949 till 1957 och följdes upp av en andra generation som såldes mellan 1966 och 1976. Upplaga tre spelar förstås på föregångarens arv, den blir fyrsitsig och både chassi och kaross ska tillverkas i aluminium. Vad som kommer att finnas under huven är fortfarande oklart.
Enligt CPP kommer nya Interceptor presenteras som koncept under senare delen av 2012 och vara färdig för leverans 2014. Intresseanmälan har redan öppnats på nätet.
Diskutera: Vad tycker du om nya Jensen Interceptor?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Härlig vagn med tydliga linjer av föregångaren.
Hade det här varit Facebook, hade jag tryckt på "Gilla" :)
En spännande vagn, kan vara ett alternativ till min Blenheim, frågan är hur stora blir askkopparna, antal ciggarettändare och vilken motor kommer bilen få? Hoppas på Chryslers nya 426 Hemi!
Ser oerhört läcker ut. Knapphändig information på hemsidan men förutsätter att den får fyrkrafs och som Stofil skriver likt originalet en Hemi-V8.
Kul att ett så fint märke gör comeback och den lär visst byggas i den gamla Jaguar-fabriken i Coventry!
Om det ska bli affär vill jag först vara säker på att den har tillräcklig premiumkänsla, diffbroms och hög verklig kvalitet. Dessutom ska den tillverkas under märket Opel/Toyota/Mercedes/Audi/Saab. Annars blir det inget!
Interceptorn introducerades på Earls Court 1966, med:
-AWD - FF=Formula Ferguson som option
-mekaniska låsningsfria bromsar
-Chrysler 383 V-8 6.3 liter
Det blev för dyrt att tillverka AWD-varianten - den lades ned 1971 och ersattes med SP.
Interceptor SP= 440 Six-Pack=7.2 liter och 6 förgasare.
Tyvärr brydde sig inte Jensen om att göra plats för original grenrör (400+ bhp), utan nöjde sig med "truck-grenrör" - och tappade 50 hästar.
Interceptorn har aldrig haft HEMI.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.