Jeeps minsta modeller Compass och Renegade presenteras nu som laddhybrider under samlingsnamnet 4xe. Modellerna blir således Jeeps första elektrifierade bilar på Europamarknaden.
Till hösten kommer Jeeps första elektrifiera modeller till Europa. Det rör sig då om märkets minsta modeller Compass och Renegade som fått varsitt laddhybridsutföarande med namnet 4xe. Enligt Jeep har båda bilarna en elektrisk räckvidd på fem mil.
Systemeffekten för de båda bilarna ligger på antingen 193 eller 243 hästar beroende på vilket utrustningspaket man väljer. Den nya drivlinan kombinerar en bensinmotor fram med en elmotor i bak. Den främre motorn är en 1,3-liters turbofyra på 132 eller 183 hästkrafter och 270 newtonmeter som endast driver framhjulen. Den bakre motorn ger i sin tur 61 hästkrafter och 250 newtonmeter till bakhjulen. 0-100 går på 7,5 sekunder.
Växellådan är en sexstegad automat kopplad till bensinmotorn. Litiumjonbatteriet på 11,4 kWh ryms under baksätet. Lastutrymmet ska därför vara oförändrat.
Växellådan är en sexstegad automat kopplad till bensinmotorn. Litiumjonbatteriet på 11,4 kWh ryms under baksätet. Lastutrymmet ska därför vara oförändrat.
Compass 4xe har en förbrukning på 2,2-2,4 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 49-55 g/km enligt WLTP. Förbruknignssiffrona för den lite mindre Renegade 4xe ligger på 2,1-2,3 l/100 km och utsläpper beräknas ligga på 47-53 g/km.
Från och med juli månad har det varit möjligt att beställa de båda nya 4xe- modellerna i flera europeiska länder, där de första bilarna förväntas levereras i september. Men i Sverige verkar vi få vänta lite till. Något svenskt pris är heller inte satt på modellerna, men i Tyskland har Renegade 4xe Limited ett instegspris på 382.000 kr medan Compass 4xe Limited börjar på 422.000 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.