Folksam har gått igenom data från singelkollisioner sedan 1995 fram till fjolåret.
Genomgången visar att SUVar har 20 procent större andel voltningsolyckor än vanliga personbilar. Samtidigt visar studier att en singelolycka som leder till voltning medför 40 procent högre skaderisk än motsvarande olycka utan voltning.
- Den som kör en SUV och tror sig sitta säkrare och tryggare än i en vanlig
personbil har inte räknat med den kraftigt ökade risken att volta vid
singelkrock, säger Folksams trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius. Amerikanska
studier bedömer dessutom risken att volta och skadas svårt som mycket högre än
vi gjort på vårt befintliga underlag.
SUVar välter oftare därför att
deras tyngdpunkt är högre, i kombination med att de väger mer. Den höga andelen
voltningar medför att krockade SUVar ofta måste lösas in av försäkringsbolagen,
vilket återspeglas i en högre försäkringspremie.
Risken för
voltningsolyckor kan minskas. Forskningsstudier har slagit fast att
voltningsolyckorna för personbilar och SUVar reduceras med cirka 80 procent om
bilen är försedd med antisladdsystem. Nyttan blir större för SUVar, som välter
oftare.
Sverige har idag den högsta andelen nya bilmodeller med antisladd
i hela världen, nio av tio nya modeller har det som standard. Det gäller även
kategorin SUVar. För några år sedan tillhörde SUV-bilarna kategorin med lägst
andel antisladdsystem - bara var tredje SUV hade ett sådant standardmonterat vid
årskiftet 2003/04. Fram till idag har införandet av antisladd dessutom gått
långsammare än det gjort i andra biltyper.
Fortfarande har Nissan, Ssang
Yong och Subaru modeller utan antisladd.
- Om du verkligen
behöver köpa en SUV, försäkra dig om att köpa en tillräckligt ny modell med
antisladd, säger Anders Ydenius. Då neutraliserar du större delen av den ökade
risken att volta och skadas svårt om du skulle råka ut för en singelkrock.
personbil har inte räknat med den kraftigt ökade risken att volta vid
singelkrock, säger Folksams trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius. Amerikanska
studier bedömer dessutom risken att volta och skadas svårt som mycket högre än
vi gjort på vårt befintliga underlag.
SUVar välter oftare därför att
deras tyngdpunkt är högre, i kombination med att de väger mer. Den höga andelen
voltningar medför att krockade SUVar ofta måste lösas in av försäkringsbolagen,
vilket återspeglas i en högre försäkringspremie.
Risken för
voltningsolyckor kan minskas. Forskningsstudier har slagit fast att
voltningsolyckorna för personbilar och SUVar reduceras med cirka 80 procent om
bilen är försedd med antisladdsystem. Nyttan blir större för SUVar, som välter
oftare.
Sverige har idag den högsta andelen nya bilmodeller med antisladd
i hela världen, nio av tio nya modeller har det som standard. Det gäller även
kategorin SUVar. För några år sedan tillhörde SUV-bilarna kategorin med lägst
andel antisladdsystem - bara var tredje SUV hade ett sådant standardmonterat vid
årskiftet 2003/04. Fram till idag har införandet av antisladd dessutom gått
långsammare än det gjort i andra biltyper.
Fortfarande har Nissan, Ssang
Yong och Subaru modeller utan antisladd.
- Om du verkligen
behöver köpa en SUV, försäkra dig om att köpa en tillräckligt ny modell med
antisladd, säger Anders Ydenius. Då neutraliserar du större delen av den ökade
risken att volta och skadas svårt om du skulle råka ut för en singelkrock.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.