Alla fick fem stjärnor av fem möjliga, utom Fiat Panda och Jeep Wrangler, som slutade på noll stjärnor, respektive en stjärna. För Fiat Pandas del säger Euro NCAP att den lilla bilen har åldrats väsentligt sedan den sist testades 2011 och har nu blivit omkörd av modernare rivaler. Jeep Wrangler är däremot helt ny och lanserades i sin senaste generation 2018.
Att Euro NCAP är så snåla med stjärnorna förklaras bland annat med att bilen inte är utrustad med autobroms eller förarhjälpmedel.
– Det är verkligen en besvikelse att se att en helt ny bil som börjar säljas 2018 saknar både autobroms och filhållningshjälp. Det är hög tid för Fiat Chryslergruppen att visa oss en produkt som erbjuder säkerhet nog att hålla jämna steg med konkurrenterna, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.
Men även de femstjärniga deltagarna hade sina brister. På Hyundai Santa Fe blev det problem med krockgardinerna som kunde slitas sönder om bilen var utrustad med panoramaglastak. Hyundai har utlyst en tidig återkallelse och kommer att åtgärda airbagfästena. BMW X5 hade också vissa problem med sina krockkuddar, i detta fall de som ska lösa ut vid knäna. Dessa utlöstes inte korrekt i vissa situationer.
– För att vara helt ärlig så sätter Audi Q3, Jaguar I-PACE, Peugeot 508 och Volvo V60/S60 standarden mot vilken de andra bedöms i denna krocktestomgång. Andra biltillverkare gör rätt i att följa deras exempel. Speciellt I-Pace bevisar att framtida fordon kommer att vara bra för miljön, samtidigt som de erbjuder hög nivå av säkerhet, säger Michiel van Ratingen.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten i krocktesterna?
Audi Q3
BMW X5
Hyundai Santa Fe
Jaguar I-Pace
Peugeot 508
Volvo V60
Fiat Panda
Jeep Wrangler
Audi Q3: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 76%
Förarstödsystem: 85%
BMW X5: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 89%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 75%
Förarstödsystem: 75%
Hyundai Santa Fe: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 94%
Skydd av barn: 88%
Oskyddade trafikanter: 67%
Förarstödsystem: 76%
Jaguar I-Pace: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 91%
Skydd av barn: 81%
Oskyddade trafikanter: 73%
Förarstödsystem: 81%
Peugeot 508: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 86%
Oskyddade trafikanter: 71%
Förarstödsystem: 79%
Volvo V60: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 84%
Oskyddade trafikanter: 74%
Förarstödsystem: 76%
Volvo S60: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 84%
Oskyddade trafikanter: 74%
Förarstödsystem: 76%
Fiat Panda: 0/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 45%
Skydd av barn: 16%
Oskyddade trafikanter: 47%
Förarstödsystem: 7%
Jeep Wrangler: 1/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 50%
Skydd av barn: 69%
Oskyddade trafikanter: 49%
Förarstödsystem: 32%
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.