Cheif är ett av sju koncept som baseras på redan tillgänliga Jeep-modeller.
På den årliga Jeep-träffen i Moab öknen i Utah visar den friluftsiga biltillverkaren hela sju nya konceptbilar, vilken är din favorit?
Under en dryg vecka i månadsskiftet mars–april bjuder Jeep in till sin årliga påskutflykt. Till årets upplaga tar den numera Fiat-ägda tillverkaren med sig sju tuffa konceptbilar som baseras på redan befintliga modeller.
Vi ställer oss frågan: Vilken skulle du välja för att forcera Moab-öknens släta klippor?
1. Jeep Staff Car: En hyllning till ursprunget från 1941 som befriats från allt onödigt, till exempel dörrar. En riktig hårding med andra ord. Staff Car baseras på en höjd Wrangler av nuvarande modell med stötdämpare från Fox, 35 tum höga terrängdäck. Motorn är 3,6 liters V6:a och växellådan är en sexväxlad manuell.
2. Jeep Wrangler Africa: Även denna bil bygger på Wrangler-modellen. Rymlig och stryktålig kupé, 2,8 liters dieselmotor kopplad till enautomatlåda och bakaxel av Dana-typ ska göra bilen redo för safari på savannen.
3. Jeep Gran Cherokee Overlander: Med tält för två på taket och en treliters dieselsexa under huven är detta Cherokee-baserade koncept redo för camping i vildmarken.
4. Jeep Renegade Desert Hawk: Det senaste tillskottet Jeep-familjen har fått hasplåtar och skyddade rails samt en rejäl dragkrok i Renegade-baserade konceptet Desert Hawk. Motorn är en 2,4 liters diesel som Jeep kallar Toger Shark och växellådan är ZF:s niostegade automat med lågväxel.
5. Jeep Cherokee Canyon Trail: Den här bilen har tagits fram med anledning av Four Wheelers magazines utnämning av nya Cherokee till ”Four wheeler of the year”. Den har inga större modifieringar förutom hasplåtar och skyddade rails. Motor och växellåda är samma som i Renegade Desert Hawk, men här har bakaxeln fått en differentialspärr.
6. Jeep Wrangler Red Rock Responder: Det här Wrangler-baserade konceptet är en riktig stenkrypare med 37 tum höga däck och specialmonterade Dana-axlar som bidrar till att göra bilen extremt lågt växlad. Motorn är en 3,6 liters bensindriven V6:a kopplad till en automatlåda. Red Rock Responder har även fått LED-strålkastare.
7. Jeep Cheif: Är en väl maskerad Wrangler som byggt om för att föra tankarna till 70-talets Jeep-modeller. Den flörtar även surf-kulturen med sin blåa lack och interiör med Hawaii-tema. Bilen är höjd och utrustad med stötdämpare från Fox. Motorn är en 3,6 liters V6:a och växellådan är en sexväxlad manuell.
Vi ställer oss frågan: Vilken skulle du välja för att forcera Moab-öknens släta klippor?
1. Jeep Staff Car: En hyllning till ursprunget från 1941 som befriats från allt onödigt, till exempel dörrar. En riktig hårding med andra ord. Staff Car baseras på en höjd Wrangler av nuvarande modell med stötdämpare från Fox, 35 tum höga terrängdäck. Motorn är 3,6 liters V6:a och växellådan är en sexväxlad manuell.
2. Jeep Wrangler Africa: Även denna bil bygger på Wrangler-modellen. Rymlig och stryktålig kupé, 2,8 liters dieselmotor kopplad till enautomatlåda och bakaxel av Dana-typ ska göra bilen redo för safari på savannen.
3. Jeep Gran Cherokee Overlander: Med tält för två på taket och en treliters dieselsexa under huven är detta Cherokee-baserade koncept redo för camping i vildmarken.
4. Jeep Renegade Desert Hawk: Det senaste tillskottet Jeep-familjen har fått hasplåtar och skyddade rails samt en rejäl dragkrok i Renegade-baserade konceptet Desert Hawk. Motorn är en 2,4 liters diesel som Jeep kallar Toger Shark och växellådan är ZF:s niostegade automat med lågväxel.
5. Jeep Cherokee Canyon Trail: Den här bilen har tagits fram med anledning av Four Wheelers magazines utnämning av nya Cherokee till ”Four wheeler of the year”. Den har inga större modifieringar förutom hasplåtar och skyddade rails. Motor och växellåda är samma som i Renegade Desert Hawk, men här har bakaxeln fått en differentialspärr.
6. Jeep Wrangler Red Rock Responder: Det här Wrangler-baserade konceptet är en riktig stenkrypare med 37 tum höga däck och specialmonterade Dana-axlar som bidrar till att göra bilen extremt lågt växlad. Motorn är en 3,6 liters bensindriven V6:a kopplad till en automatlåda. Red Rock Responder har även fått LED-strålkastare.
7. Jeep Cheif: Är en väl maskerad Wrangler som byggt om för att föra tankarna till 70-talets Jeep-modeller. Den flörtar även surf-kulturen med sin blåa lack och interiör med Hawaii-tema. Bilen är höjd och utrustad med stötdämpare från Fox. Motorn är en 3,6 liters V6:a och växellådan är en sexväxlad manuell.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Chief-versionen i turkos färg är misstänkt lik en gammal IH Scout om jag får säga mitt....
Här ser vi riktiga Suv och inte låtsas-terrängbilar.
Fast.. Hackenbush.. SUV är låtsasterrängbilar ;) Sports Utilit Vehicle är liksom en stadsjeep :P Terrängbilar är terrängbilar :P
Wrangler-byggena var trevliga. Africa verkar dock vara ett rätt desperat försökt att härma en Defender ;)
Vet Roger men de flesta Suv byggs så att de ser ut att klara vilken terräng som helst men klarar egentligen kanske på sin höjd att köras på en gräsmatta som inte är våt. Så vitsen med att Suv ser ut som terrängbilar går helt förlorad såvida man inte bara köper en för att försöka bräcka grannen.
SUV har kommit så långt ifrån terrängkörning så att bilarna i princip är vanliga personbilar fast "klumpigare" och tyngre. Suzuki Vitara är ett enastående exempel på detta. Känner folk som kör 4x4 på fritiden som har en gammal Vitara, den var verkligen byggd för terräng ... fyrkantig och inte alls rolig att köra på vanliga vägen. Suzuki har nu släppt en ny version av Vitara och skulle man placera den gamla modellen vid denna nya som snart släppts så är det inte många likheter kvar. Jag förstår inte vitsen med att alla bilar skall se ut som man skall kunna köra i terräng med dem? Men vanliga personbilar kommer man fram på nästan alla vägar i Sverige, väldigt få skulle behöva dessa terrängegenskaper. Nästan viktigare då att man har lite markfrigång än fyrhjulsdrift om man skall fram på vägar med "hög mittlinje" är mina erfarenheter. Vissa skogsstigar har denna höga mittensträng som hindrar en bil som är alltför låg.
Antifeministen, jag tror inte att de är många som verkligen behöver en Suv utan den köps nog mest för att man gillar bilmodellen och det är inget fel i det. Vi har ju alla olika smak när det gäller bilar.
Antifeministen, jag vet inte riktigt vilka vägar du talar om när du pratar om "där vägarna är dåliga året runt och snön ligger i stora driver, med hårdpackade spår som bobsleigh-banor, under vintern.". Stig Blomkvist flög fram I Svenska rallyt med sina bilar som alla var tvåhjulsdrivna, utom 1984 då Audi lanserade Quattro. Han vann segrar under hela 70 talet (1971, 1972, 1973, 1977, 1979) med dessa tvåhjulsdrivna bilar, hur kunde han göra det dåliga vintervägar? Precis som jag förvrider det nu, tror jag att du överdriver för att försvara SUV:ens existens. Hur klarade du dig på 70-80-90 talet med vanliga bilar när "SUV" inte fanns? Jag känner folk i Norrland som jobbar på Vattenfall, inte ens de kör den fyrhjulsdrivna varianten av Passat... och de kör ofta ut på småvägar och det funkar ganska bra. Själv har jag varit många gånger upp i Fjällen och aldrig behövt någon fyrhjulsdrift, antingen är vägen hyfsat plogad och körbar..eller så måste du ha en skoter. Någon mellanting där en SUV skulle göra till er från existerar knappt. Dessutom är en SUV tyngre och får svårare att köra uppför en backe, så utan fyrhjulsdrift på en SUV hade du blivit ståendes nedanför backen medan en lättare personbil antagligen hade tagit sig upp utan större problem. Pratar vi ändå fyrhjulsdrift, så bör det finnas på en terrängbil med diffspärr mm..då kan vi plötsligt prata en bil som med råge slår en personbil och SUV för den delen också med hästlängder.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.