Vi Bilägares Christian Ellmark befinner sig nu i Arjeplog för att provköra nya Jeep Grand Cherokee.
Vad är nytt?
– Flera saker, bland annat luftfjädring som gör att man kan höja och sänka bilen vilket är bra vid off road-körning. Nytt är också individuell hjulupphängning istället för stela axlar. Det gör att bilen känns betydligt stadigare på vägen.
– Sen har också baksätet förbättrats. Benutrymmet är bättre och sittvinkeln är mer behaglig än tidigare. Här märks en stor förbättring.
Hur är den att köra?
– Mycket trevligare än tidigare på väg, inte lika gungig jämfört med föregångaren. Naturligtvis är den också bra off road, men det är ju en Jeep så det är en självklarhet.
När kommer den till Sverige?
– I mars börjar den visas hos handlarna. Än så länge finns bara en V6-bensin på 286 hästkrafter och en V8-bensin på 352 hästar. I sommar kommer en V6-diesel som man tror kommer att stå för omkring 70 procent av försäljningen.
– Bensin-V6:an kostar 509 900 kronor och V8:an 90 000 mer, alltså nästan 600 000 kronor. Det som skiljer förutom motorn är att bara V8:an har luftfjädring.
Vilken ska man välja?
– V6-dieseln är förmodligen det smartaste alternativet, men det är ett osäkert kort eftersom vi inte fått provköra den ännu.
– Annars är V8:an mest attraktiv med tanke på luftfjädringen och att den har bättre dragförmåga. V8:an klarar 3,5 ton och V6:an 2,3 ton, om man har båt eller kör hästsläp gör det en viss skillnad.
– Dessutom förbrukar V8:an inte så mycket mer bränsle. Men den som köper en sådan här bil gör det inte i första hand för bränsleförbrukningen.
Läs provkörningen av nya Jeep Grand Cherokee i Vi Bilägare nummer 5/2011. Tidningen finns i butik från 5 april och kommer till prenumeranter från 30 mars.
Diskutera: Vad tycker du om Jeep Grand Cherokee?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En av dom argaste och mest missnöjda chryslerägarna tänker åka upp med sin krånglande chrysler till chyslers huvudkontor och tända eld på den utanför chryslers huvudkontor. Så arg och besviken är han på alla fel som dom vägrar åtgärda.
Mer om detta och hundratals länkar med tusentals missnöjda chryslerägare finns längre ner på sidan.
www. dontbuydodgechryslervehicles.com/
Ja inte tillverkar dom kvalitetsprodukter direkt. Satt i en Dodge caliber en gång och snacka om plastigt. Mazda och Toyota är rena lyxkryssarna i jämförelse (Gillar Japanska bilar).. Denna Jeep ger iaf ett sken av bra interiör men jag skulle nog inte chansa och köpa en. Chrysler är ett framtida GM se bara på vad dom gör med Lancia/Chrysler. Det är pinsamt rent ut sagt och GM känns seriösa i jämförelse.
Modellen har fått väldigt positiv press i USA där man bla. prisar den fina inredningskvaliteten.
Vore man i behov av en suv med riktig terrängduglighet så skulle denna stå högt på listan. Troligen bara Discoveryn och Land Cruisern som kan konkurrera.
Väldigt miljövänlig! Ägaren skrattar hela vägen hem från macken?
vill ha !
Som en Fiat Freemont fast större!
Alla moderna bilar i dag är plast plast plast...det spelar ingen roll om det är en JEEP en SAAB eller en VW (med undantag för Rolls Royce och några andra bilar i miljonklassen kanske). Bilar som byggs i dag håller i ca 10 år och sen är de konstruerade för att gå sönder så vi konsumenter tvingas köpa nya.
Så jag skiter i om den är plastig...jag vill också ha en!!!
Riktigt frän tycker jag.
En del gnäll om kass kvalitet på US-bilar. Kör sedan ett halvår en tio år gammal Grand Cherokee. Hittills inte ett fel och all el (och det är inte lite) funkar. Gå in på Nordicaudi och läs vad folk råkar ut för där - ingen rolig läsning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.