Nya Jaguar XF är lättare och snålare än sin föregångare.
I går avtäcktes helt nya Jaguar XF. Här är bilderna och första informationen om den brittiska utmanaren till de större tyska premiumbilarna.
Jaguar XF premiärvisades i går och som vi redan kunnat berätta handlar det om en helt ny generation av modellen. Grundkonstruktionen bygger på samma aluminiumplattform som nytillkomna småsyskonet XE. Lätt vikt, lågt luftmotstånd och snåla motorer ska ge modellen en lägsta förbrukning på 4,0 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 104 g/km.
Motorerna hämtas från Jaguars egenutvecklade Ingenium-familj, det vill säga fyrcylindriga diesel- och bensindrivna turbomotorer på två liter. Vi kommer även få se en sportigare version med Jaguars kompressorladdade V6-motor med en bra bit över 300 hästkrafter.
Hjulupphängningen består av dubbla triangellänkar fram och Jaguars egen tolkning av multilänkage, Integral Link, åter finns i bakvagnen. Nya XF kommer som fyrhjulsdriven med Jaguars system för intelligent vridmomentsfördelning.
Nya XF ska ha ett generöst utrymme för baksätespassagerarna och i mittkonsolen sitter en helt ny 10,2 tum stor pekskärm. Framför föraren har Jaguar bytt ut det analoga mätarklustret mot en 12,3 tum stor skärm.
Diskutera: Vad tycker du om nya Jaguar XF?
Motorerna hämtas från Jaguars egenutvecklade Ingenium-familj, det vill säga fyrcylindriga diesel- och bensindrivna turbomotorer på två liter. Vi kommer även få se en sportigare version med Jaguars kompressorladdade V6-motor med en bra bit över 300 hästkrafter.
Hjulupphängningen består av dubbla triangellänkar fram och Jaguars egen tolkning av multilänkage, Integral Link, åter finns i bakvagnen. Nya XF kommer som fyrhjulsdriven med Jaguars system för intelligent vridmomentsfördelning.
Nya XF ska ha ett generöst utrymme för baksätespassagerarna och i mittkonsolen sitter en helt ny 10,2 tum stor pekskärm. Framför föraren har Jaguar bytt ut det analoga mätarklustret mot en 12,3 tum stor skärm.
Diskutera: Vad tycker du om nya Jaguar XF?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Stilig bil om man bortser från de vulgära luftintagen framtill.
Har svårt att tro att de motorspecifikationerna som listades i artikeln kräver sådana gap.
ja som sagt så är dessa enorma luftintag under strålkastarna en modenyck som "alla" måste ha men som XF kunde haft i mycket mindre utförande, men snygg bil i övrigt
Kanske "vanliga" XF begåvas med lite mindre luftintag än denna XF S? Hoppas på det åtminstone, för jag håller med er om att de är vulgärt stora..
Jag gillar ju Jaguar men måste ändå säga att jag är lite besviken på hur denna blev:
Man har pumpat upp XE:n lite och ändrat lite fram. That's it...
Rätt fin ändå jämfört med konkurrenterna men känns lite väl anonym, (bortsett från de vulgära Merca-liknande främre luftintagen förstås), och nästan lite "tysk" på ett sätt som inte en Jagga ska vara.
Men ändå föredrar jag denna framför alla andra i klassen. Utom Ghibli naturligtvis...
Personligen avskyr jag det där med digitala instrument, det ser så billigt ut och visibiliteten från sidvinkel är helt kass, platt och trist. Visst, man kan grafiskt få det att se ut som man vill men eftersom det inte finns något perspektiv eller djup förtas mycket av det som i alla fall jag uppskattar med en välarbetad instrumentpanel. Det är inte det minsta exklusivt heller, det ser ut som nåt gammalt amigaskit.
Påminner om Volvo S80 2007-...
Tycker nästan nuvarande är snyggare. Mindre halvkombistuk på den. Snyggare fälgar, snyggare front, och faktiskt - lite tråkigare men bra mycket elegantare inredning. Nu är ju det här en XF S förvisso så den är väl inte riktigt representativ. Men gamla XF S var ju den snyggaste IMHO så har svårt att tro att den vanliga av den nya skulle vara speciellt mycket bättre.
Men allt är ju relativt - snygg är den ju hur som.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.