Jaguar premiärvisar mellanklass sedanen XE den åttonde september och fram till dess intensifieras lanseringskampanjen för bilen som ska bli tillverkarens volymodell. Vi kunde senaste kort presentera motorerna i Ingenium-familjen som gör debut i Jaguar XE.
Nu är det väghållningen i Jaguar XE som står i fokus. De största nyheterna hittar vi bakvagnen där den numera konventionella lösningen med multilänkupphängning ratas till förmän för något som Jaguar kallar ”Integrallänk”. Den nya tekniken ska ge god åkkomfort samtidigt som den erbjuder fasthet både våg- och lodrätt. Det ser i mångt och mycket ut att vara en egen tolkning av begreppet multilänk och det kvarstår att se vilka egentliga fördelar konstruktionen har.
Framvagnen får dubbla triangellänkar och ska nyttja en konstruktion nedärvd från sportbilen F-Type. Både fram- och bakvagnens detaljer är i stor utsträckning tillverkade i aluminium, precis som hela bilens monocoque-chassi. Jaguar XE får tillverkarens första elektriska servostyrning och likt många andra tillverkare idag förstärks eller förmildras rattutslagen för att göra bilen lika lättmanövrerad i olika trafiksituationer och hastigheter.
Den bakhjulsdrivna Jaguar XE har även ett system för att hjälpa föraren i väg från stillastående i halt väglag. Systemet kallas All Surface Progress Controll och när det aktiveras ska bilen rulla igång odramatiskt i halkan utan att föraren ens behöver röra pedalerna.
Diskutera: Vad tycker du om den nya tekniken i Jaguar XE?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det ser bra ut - men hade varit mer intressant om chassibilden hade gett möjlighet att detaljstudera- och läsa texten
Hej Tjalle, tack för synpunkten. Nu finns även ett galleri till artikeln där du kan hitta infografiken i högupplöst format. Hoppas det löste ditt problem!
Kom igen nu vi bilägare! Integrallänk är ingen ny teknik! Bmw har haft det på 5-serien sen generation E39 som kom för över 15 år sedan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.