Flera biltillverkare har börjat använda en finess som kallas aktiv ljuddämpning för att sänka bullernivån i kupén. Nu kommer tekniken till fler Jaguar- och Land Rover-modeller.
Med aktiv ljuddämpning spelar bilen in och analyserar kupéljudet med hjälp av mikrofoner. Sedan skickar systemet ut en ”motsignal” i bilens högtalarsystem.
Enligt Jaguar och Land Rover kan systemet minska ljudspikar med 10 decibel och den genomsnittliga ljudnivån i kupén med 3–4 decibel.
”Det är en betydande sänkning av de lågfrekventa ljuden på upp till 300 hertz och kan bidra till att minska tröttheten hos föraren”, skriver tillverkaren i ett pressmeddelande.
Tekniken finns i nyligen uppdaterade Jaguar XF och F-Pace samt i Range Rover Velar.
Läs också: Brusreducerande teknik ger tystare kupé
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur känner systemet igen, och släpper igenom viktiga ljud -t ex sådana från utryckningsfordon?
Samma som lotus kom med för drygt 10 år sedan?
Aktiv ljuddämpning är i sig inte så nytt, har funnit inom flyget länge. Det har väl funnit ett tag i andra bilar också, om jag minns rätt.
Men visst är det bra att slippa vägbuller.
Utryckningsfordon har knappast 300 hz i sina signaler.
Jämför med lurar med aktiv ljuddämpning så hör man faktiskt bättre när de är aktiva, t.ex. på flygplan.
Funnits i Buick versionen av Opel Mokka sedan 2013, Insignia fick det 2017.
Först stoppar man på stora hjul så att mycket buller uppstår, sedan försöker de lösa problemet med teknikens hjälp. Så verkar blivit med allt...man löser inte grundproblemet! En massa plåster lösningar. Jag åkte i en 10 år gammal RAV4, trodde bakdörrarna var öppna så mycket buller och tänkte tyst för mig själv.. hur kan någon vilja ha en sådan bil?
Bra att de dämpar lågfrekventa med ljud, som har motsatt frekvens.
Förmodligen billigare att bygga in dessa system än att göra rätt från början... känns som man kommer få migrän av alla ljud å motljud
ANR ger en behaglig men bedräglig sänkning av ljudnivån. Tekniken är att fasförskjuta och förstärka bullerfrekvenserna. Det som når örat är både originalfrekvenserna och de fasförskjutna frekvenserna. Bullret finns alltså fortfarande som tryckinformation men man hör det inte.
Jag använde under flera år ANR headset i mitt jobb som pilot men övergick till passivt ljuddämpande headset efter att ha fått tinnitus av ANR-headseten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.