I huvudkategorin är det oförändrat sedan flera år tillbaka. Här regerar nämligen Ferraris 3,9-liters turboladdade V8 som bland annat sitter i 488 GTB, Portofino och GTC4 Lusso T.
– Den har vunnit i huvudkategorin fyra år i rad och cementerar därmed sin plats i historieböckerna. Jag tvivlar på att en sådan bedrift någonsin kommer att matchas igen, säger juryns medordförande, Dean Slavnich. Ferarrimotorn kammade även hem vinsten i kategorierna prestandamotor och i de effektstinnaste klasserna från 550 hästkrafter och uppåt.
– Kraftfull och förfinad visar den elektriska drivlinan under huven på I-Pace hur långt elektrifieringen har kommit, säger Dean Slavnich.
Årets hybrid blev bensin- och elkombon som sitter i sportbilen BMW i8. I kategorin med effekt under 150 hästkrafter vann Fords 1-liters EcoBoostmotor och Audis 2-liters fyrcylindriga bensinmotor regerar i klassen 150-250 hästkrafter. Vidare utsågs Porsches 2,5-liters turbomotor som huserar i 718 Boxster S och 718 Cayman S till segrare i klassen 250-350 hästkrafter. Mercedes-AMG kan titulera sig till vinnare i kategorin 450-550 hästkrafter med den 4-liters V8 som bland annat sitter i GT, Maybach S och Aston Martin Vantage och DB11.
I år är 21:a omgången som Årets Motor utses. Tävlingen anordnas av tidskriften Engine Technology International
Diskutera: Vilken motor är den bästa enligt dig?
Årets motor: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Under 150 hk: Ford 1-liters trecylindrig turbo (Fiesta, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport)
150-250 hk: Audi 2-liters fyrcylindrig TFSI (Audi TT, TT S, S1, S3, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5; Seat León Cupra, Alhambra, Ateca, Cupra Ateca; Skoda Superb, Kodiaq; Volkswagen Golf GTi, Polo GTi, T-Roc, Atlas, Passat, Arteon, CC, Beetle, Tiguan, Sharan)
250-350 hk: Porsche 2,5-liters turbo (718 Boxster S, 718 Cayman S)
350-450 hk: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)
450-550 hk: Mercedes-AMG 4-liters V8 med dubbelturbo (Mercedes-AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC, Maybach S, Aston Martin Vantage, DB11)
550-650 hk: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Över 650 hk: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Årets nykomling: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)
Årets hybrid: BMW 1,5-liters trecylindrig el/bensin hybrid (BMW i8)
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Årets elektriska drivlina: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.