De som blev avundsjuka på Meghans och Harrys transportmedel vid det kungliga bröllopet har nu sin chans.
Tidigare i år var det kungligt bröllop i Storbritannien då prins Harry sade ja till Meghan Markle. I samband med detta körde bröllopsparet runt i en specialtillverkad Jaguar E-Type med eldrift.
Jaguar berättar nu att de kommer att tillverka fler exemplar, under namnet E-Type Zero. Förlagan är serien 1,5 Roadster från 1968. Men istället för en 6-cylindrig bensinmotor drivs bilen av en elmotor på 220 kW som hämtar energi ur ett litiumjonbatteri på 40 kWh.
Ingenjörerna har gjort sitt yttersta för att vikten ska förbli oförändrad och att bilens ursprungliga uppbyggnad med bromsar och upphängning är densamma som på originalet från 1960-talet. Därför sägs eldrivna E-Type uppföra sig på samma sätt som ursprungsmodellen.
Första fordonen levereras sommaren 2020. Jaguar är hemlighetsfulla med priset och vill inte säga vad bilen kostar. För den som redan har en gammal E-type går det bra att komma in med den till Jaguar så konverterar de drivlinan till en elektrisk.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar E-Type Zero?
Jaguar berättar nu att de kommer att tillverka fler exemplar, under namnet E-Type Zero. Förlagan är serien 1,5 Roadster från 1968. Men istället för en 6-cylindrig bensinmotor drivs bilen av en elmotor på 220 kW som hämtar energi ur ett litiumjonbatteri på 40 kWh.
Ingenjörerna har gjort sitt yttersta för att vikten ska förbli oförändrad och att bilens ursprungliga uppbyggnad med bromsar och upphängning är densamma som på originalet från 1960-talet. Därför sägs eldrivna E-Type uppföra sig på samma sätt som ursprungsmodellen.
Första fordonen levereras sommaren 2020. Jaguar är hemlighetsfulla med priset och vill inte säga vad bilen kostar. För den som redan har en gammal E-type går det bra att komma in med den till Jaguar så konverterar de drivlinan till en elektrisk.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar E-Type Zero?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.