Tillverkningen av 62 år gammal tävlingsbil återupptas.
Jaguar D-type vann 24-timmarsloppet Le Mans tre gånger på 1950-talet. Stärkt av vinsten planerade biltillverkaren att göra 100 exemplar av bilen. Men det blev bara 75. Nu, 62 år efter att det sista exemplaret färdigställdes tänker Jaguar hålla sitt löfte och göra de sista 25 bilarna som utlovades. Allt enligt originalritningarna med 6-cylindrig XK-motor. Originalversonen hade 250 hästkrafter och en toppfart på 260 kilometer i timmen. Eftersom det extremt strömlinjeformade karossen försämrade marktrycket förseddes D-Type med en stor fena bakom förarplatsen.
Bygget av bilarna görs för hand i Jaguar Land Rovers fabrik Classic Works i Warwickshire. Den som är intresserad av att köpa bilen kan få den antingen med kort nos från 1955, eller långnosiga utförandet från 1956.
Jaguar vill inte avslöja priset, men enligt Automotive News borde det vara mer än en miljon pund, motsvarande över 11 miljoner svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar D-Type?
Bygget av bilarna görs för hand i Jaguar Land Rovers fabrik Classic Works i Warwickshire. Den som är intresserad av att köpa bilen kan få den antingen med kort nos från 1955, eller långnosiga utförandet från 1956.
Jaguar vill inte avslöja priset, men enligt Automotive News borde det vara mer än en miljon pund, motsvarande över 11 miljoner svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar D-Type?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När återupptar Volvo tillverkning av 240 DL?
Ja, kanske dags att önska sig en D-type som hjulklapp i år? :-)
Nu räcker inte min plånbok till och man får nog inte köra den på gatan så jag avstår. Men visst, läcker är den.
Ganska bra marginal på den här kärran för Jaguar. Visst den är handbyggd och allt, men man man kränga i väg den för 11 miljoner (£ 1M) är det bra mycket mer förtjänst är för 50 XE...
Hellre denna än E-type som mest liknar en baguette som någon har satt sig på.
Tillägg: Jag ser att några ogillar min kommentar. Jag håller delvis med. Det var elakt mot baguetten.
Jag kan hålla med Gunnar Lindberg, jag har aldrig förstått de som gillar designen på E- type, men den är ju kultförklarad och det är inte D-type.
Men den är inte heller särskilt snygg, det finns avsevärt snyggare bilar från samma tid.
Men "smaken sitter i betraktarens ögon", som det heter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.