Peter Mertens, som varit med och tagit fram Volvos senaste bilar, har bytt märke och börjar nu som utvecklingschef på Audi.
Efter fem månader i karantän börjar Peter Mertens, hjärnan bakom Volvos senaste bilar, nya jobbet som utvecklingschef på Audi.
Han var högst ansvarig för utvecklingen av nya XC90, S90, V90, XC60 och flera kommande modeller. Givetvis hade han full insyn i Volvos strategi framåt. Därför fick Peter Mertens, utvecklingschef på Volvo från våren 2011 till slutet av 2016, gå i karantän innan han kunde göra sidbytet till Audi.
– När man bestämmer sig för att byta företag är det bara att rensa hjärnan. Det var väldigt generöst av Volvo att låta mig flytta efter bara fem månader. Det är inte vanligt men visar kanske att Volvo uppskattat vad jag har gjort, säger han och konstaterar:
– Jag skulle aldrig göra någonting för att skada Volvo.
Största skillnaden mot att arbeta i Torslanda, berättar Peter Mertens, är storleken.
– Audi är en mycket större organisation och därför blir det mer komplicerat. Fler bilar utvecklas parallellt. Bara nästa år ska vi lansera åtta nya modeller.
Ett område vill han fokusera lite extra på.
– Jag tror att vi måste vässa märkets profil. Tidigare ville vi för mycket inom alla områden och tappade lite karaktär. Min filosofi är att man inte behöver vara bäst på allt utom på just de områden som är viktigast för Audi: sportighet, innovationer och teknik. Bilarna ska få starkare karaktär. Det arbetar vi på nu, säger Peter Mertens.
Diskutera: Vad tror du att Peter Mertens kan tillföra Audi?
Läs hela intervjun med Peter Mertens i Vi Bilägare 13/2017 som landar i butikerna den 19 september. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
– När man bestämmer sig för att byta företag är det bara att rensa hjärnan. Det var väldigt generöst av Volvo att låta mig flytta efter bara fem månader. Det är inte vanligt men visar kanske att Volvo uppskattat vad jag har gjort, säger han och konstaterar:
– Jag skulle aldrig göra någonting för att skada Volvo.
Största skillnaden mot att arbeta i Torslanda, berättar Peter Mertens, är storleken.
– Audi är en mycket större organisation och därför blir det mer komplicerat. Fler bilar utvecklas parallellt. Bara nästa år ska vi lansera åtta nya modeller.
Ett område vill han fokusera lite extra på.
– Jag tror att vi måste vässa märkets profil. Tidigare ville vi för mycket inom alla områden och tappade lite karaktär. Min filosofi är att man inte behöver vara bäst på allt utom på just de områden som är viktigast för Audi: sportighet, innovationer och teknik. Bilarna ska få starkare karaktär. Det arbetar vi på nu, säger Peter Mertens.
Diskutera: Vad tror du att Peter Mertens kan tillföra Audi?
Läs hela intervjun med Peter Mertens i Vi Bilägare 13/2017 som landar i butikerna den 19 september. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
A men vad bra! Framtidens Volvo design kommer bli bättre utan Peter M. Och vem bryr sig om Audi?
Jag har svårt och se vad han ska tillföra Audi då han kommer ifrån Volvo.
Audi är och Volvo vill vara så att omvänt över ifrån Audi till Volvo hade varit lättare att spekulera om.
Mest intressant är kanske bilden och Mertens val av glasögonbåge.
Den är intill förvillelse lik en båge ur kollektionen från Mercedes Benz style!
Jobbar man på ett företag så gör man sitt bästa för det företaget, strävar efter att det ska ha bästa produkterna. Ingen seriös chef baktalar konkurrenter, det vinner man absolut inget på. Och även om Mertens vet vad som ligger i pipeline hos Volvo så har han inte så väldigt stor nytta av det, han ska ju se till att Audis själ ska leva vidare. Audi gör ju inga Volvo-kopior. Vad han skulle kunna ha nytta av är möjligtvis Volvos tidplaner för intron så Audi kan matcha dessa.
Annars har ju bilföretagen ändå relativt bra koll på varandra, samarbetar ju en hel del, t ex inom ACEA. Och som en klok gammal bilräv sa till mig en gång "visst umgås vi en hel del och samverkar för att lösa gemensamma problem i utveckling, produktion och logistik, inget konstigt med det. Men sedan i försäljningshallen, det är där som vi konkurrerar."
Kanske han kan få Audi att sluta göra motorer med dåliga kedjor kors och tvärs. Vill du ha en bil som håller länge, köp en Volvo med 2,5 liters motorn. Om du kan få tag på en!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.