Den amerikanska ekonomin är omskakad. Nu väljer staten att stötta bankerna och låneinstituten. Men de krisdrabbade biljättarna får nobben - och nu kritiseras beslutet.
- Jag förstår inte varför bilbranschen ska vara strykpojke när det inte är den som har ruinerat det här landet, säger Sean McAlinden som är chefsekonom på amerikanska Center for Automotive Researsch i Ann Arbor, Michigan, enligt Detroit News.
De tre stora biljättarna General Motors, Ford och Chrysler kämpar för överlevnad samtidigt som USA går igenom en ekonomisk kris.
Men trots stora problem kan inte biljättarna räkna med något stöd från staten. President George W Bush har inga tankar på att hjälpa företagen - och denna linje stöds av republikanernas presidentkandidat John McCain. Samtidigt har demokraternas kandidat Barack Obama valt att inte ta ställning.
President Bush har valt att avsätta mångmiljardbelopp för att rädda låneinstituten Fannie Mae och Freddie Mac från konkurs. Men GM, Ford och Chrysler kommer inte att få samma stöd. Nu kritiseras detta beslut.
- Bilbranschen är på väg mot rena Vilda Västern, säger Norman Lichtenstein, historiker vid University of California, och indiansommaren är för länge sen slut. För 30 år sen sysselsatte GM, Ford och Chrysler en miljon amerikaner, nu är bara 250.000 kvar. Och de blir färre för varje dag.
Återstår att se om de amerikanska biljättarna ändå lyckas överleva den ekonomiska krisen.
Ola Andersson
De tre stora biljättarna General Motors, Ford och Chrysler kämpar för överlevnad samtidigt som USA går igenom en ekonomisk kris.
Men trots stora problem kan inte biljättarna räkna med något stöd från staten. President George W Bush har inga tankar på att hjälpa företagen - och denna linje stöds av republikanernas presidentkandidat John McCain. Samtidigt har demokraternas kandidat Barack Obama valt att inte ta ställning.
President Bush har valt att avsätta mångmiljardbelopp för att rädda låneinstituten Fannie Mae och Freddie Mac från konkurs. Men GM, Ford och Chrysler kommer inte att få samma stöd. Nu kritiseras detta beslut.
- Bilbranschen är på väg mot rena Vilda Västern, säger Norman Lichtenstein, historiker vid University of California, och indiansommaren är för länge sen slut. För 30 år sen sysselsatte GM, Ford och Chrysler en miljon amerikaner, nu är bara 250.000 kvar. Och de blir färre för varje dag.
Återstår att se om de amerikanska biljättarna ändå lyckas överleva den ekonomiska krisen.
Ola Andersson
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.