"Gud vad korkat, den tjänsten är ju kanon", sammanfattar en läsare beskedet om att fordonsregistret via sms läggs ner.
Nu berättar Transportstyrelsen om beslutet och framtiden.
Nu berättar Transportstyrelsen om beslutet och framtiden.
- Många har hört av sig och är besvikna eftersom de tycker tjänsten är enkel och bra. Det är ju aldrig roligt att ta bort någonting som många tycker om, säger Per Nygren, enhetschef på Transportstyrelsen, till Vi Bilägare.
- Ingen har varit positiv, så klart.
Fram tills första juli i år skickades ungefär en miljon sms i månaden till telefonnumret 71 456. Lika många svar skickades tillbaka. Men nu svarar ingen längre.
Ny myndighet blir till liv
Från och med den första januari i år slog regeringen upp portarna för en ny myndighet. Luftfartsstyrelsen, Sjöfartsinspektionen, Järnvägsstyrelsen, Vägtrafikinspektionen och delar av Vägverket blev över en natt förvandlade till Transportstyrelsen.
Syftet var att effektivisera arbetet, bland annat ekonomiskt, och för sitt första år vid liv blev Transportstyrelsen tilldelade 2 533 miljoner kronor.
Krav på besparingar
Men bara ett halvår senare hamnade myndigheten i blåsväder. Det beräknade underskottet på 70 miljoner hade plötsligt blivit 160 miljoner. Lågkonjunkturen påstods vara boven och de första besparningskraven hamnade på Trafikregistrets bord. Där beslöt man att lägga ner sms-tjänsten "Vem äger fordonet?"
- Vi började titta på alternativ och då var det här en tjänst som vi snabbt kunde dra in och spara pengar på, säger Per Nygren, enhetschef på Transportstyrelsen.
Succé - för användarna
Under 2004 införde Trafikregistret, som då var en del av Vägverket, en tjänst som låg helt rätt i tiden. Genom att knappa in några bokstäver och siffror på sin mobiltelefon kunde vem som helst få reda på ägaruppgifter - till vilket fordon som helst.
Under 2008 skickades över 11,5 miljon förfrågningar till Trafikregistret, alltså ungefär en miljon sms i månaden. Succén var ett faktum.
- Ingen kunde föreställa sig så många samtal. Vi hade tänkt oss tjänsten som en kompletterande kanal med kanske en tiondel så många samtal, säger Per Nygren.
Ekonomiska konsekvenser
Eftersom tjänsten var gratis för användaren stod Transportstyrelsen kvar med notan i handen. För varje förfrågan betalades mellan 45 och 60 öre till Telia, vilket 2008 resulterade i operatörsutgifter på mellan 5,1 och 6,9 miljoner kronor.
När nedläggningen rapporterades lät reaktionerna inte vänta på sig. På Vi Bilägares hemsida kommenterade signaturen Christer: "Dåligt! Varför tas allt som folk gillar, och använder mycket, bort?" Karl var inne på samma linje: "Typiskt av en myndighet att stänga ner den bästa tjänst de har."
Återkommer hösten 2009
Per Nygren på Transportstyrelsen säger att han in i det sista hoppades på bättre ekonomiska tider, men att de aldrig kom - därför tvingades myndigheten att lägga ner tjänsten med omedelbar verkan. Han berättar dock att Finansdepartementet godkänt att en avgiftsbelagd sms-tjänst kan återkomma:
- Det är inte bara att trycka på en knapp, men vi kan ta beslutet själva om när vi vill börja. Men det är alltid farligt att säga när det kan hända: hösten 2009, säger jag.
Hur tjänsten kommer att vara utformad är inte klart. Per Nygren säger att det kanske blir lite mer när tjänsten återinförs, eller så återuppstår tjänsten likadan som tidigare.
Tills dess får vi lov att byta ut mobiltelefonen mot en fax.
Skulle du kunna tänka dig att betala för en liknande sms-tjänst? Hur mycket? Kommentera!
- Ingen har varit positiv, så klart.
Fram tills första juli i år skickades ungefär en miljon sms i månaden till telefonnumret 71 456. Lika många svar skickades tillbaka. Men nu svarar ingen längre.
Ny myndighet blir till liv
Från och med den första januari i år slog regeringen upp portarna för en ny myndighet. Luftfartsstyrelsen, Sjöfartsinspektionen, Järnvägsstyrelsen, Vägtrafikinspektionen och delar av Vägverket blev över en natt förvandlade till Transportstyrelsen.
Syftet var att effektivisera arbetet, bland annat ekonomiskt, och för sitt första år vid liv blev Transportstyrelsen tilldelade 2 533 miljoner kronor.
Krav på besparingar
Men bara ett halvår senare hamnade myndigheten i blåsväder. Det beräknade underskottet på 70 miljoner hade plötsligt blivit 160 miljoner. Lågkonjunkturen påstods vara boven och de första besparningskraven hamnade på Trafikregistrets bord. Där beslöt man att lägga ner sms-tjänsten "Vem äger fordonet?"
- Vi började titta på alternativ och då var det här en tjänst som vi snabbt kunde dra in och spara pengar på, säger Per Nygren, enhetschef på Transportstyrelsen.
Succé - för användarna
Under 2004 införde Trafikregistret, som då var en del av Vägverket, en tjänst som låg helt rätt i tiden. Genom att knappa in några bokstäver och siffror på sin mobiltelefon kunde vem som helst få reda på ägaruppgifter - till vilket fordon som helst.
Under 2008 skickades över 11,5 miljon förfrågningar till Trafikregistret, alltså ungefär en miljon sms i månaden. Succén var ett faktum.
- Ingen kunde föreställa sig så många samtal. Vi hade tänkt oss tjänsten som en kompletterande kanal med kanske en tiondel så många samtal, säger Per Nygren.
Ekonomiska konsekvenser
Eftersom tjänsten var gratis för användaren stod Transportstyrelsen kvar med notan i handen. För varje förfrågan betalades mellan 45 och 60 öre till Telia, vilket 2008 resulterade i operatörsutgifter på mellan 5,1 och 6,9 miljoner kronor.
När nedläggningen rapporterades lät reaktionerna inte vänta på sig. På Vi Bilägares hemsida kommenterade signaturen Christer: "Dåligt! Varför tas allt som folk gillar, och använder mycket, bort?" Karl var inne på samma linje: "Typiskt av en myndighet att stänga ner den bästa tjänst de har."
Återkommer hösten 2009
Per Nygren på Transportstyrelsen säger att han in i det sista hoppades på bättre ekonomiska tider, men att de aldrig kom - därför tvingades myndigheten att lägga ner tjänsten med omedelbar verkan. Han berättar dock att Finansdepartementet godkänt att en avgiftsbelagd sms-tjänst kan återkomma:
- Det är inte bara att trycka på en knapp, men vi kan ta beslutet själva om när vi vill börja. Men det är alltid farligt att säga när det kan hända: hösten 2009, säger jag.
Hur tjänsten kommer att vara utformad är inte klart. Per Nygren säger att det kanske blir lite mer när tjänsten återinförs, eller så återuppstår tjänsten likadan som tidigare.
Tills dess får vi lov att byta ut mobiltelefonen mot en fax.
Skulle du kunna tänka dig att betala för en liknande sms-tjänst? Hur mycket? Kommentera!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Naturligtvis skall "vi" betala och eftersom det är till ett statligt verk som inte skall drivas av vinstintresse så skall vi användare betala de faktiska kostnaderna.
Det är billigt för en bra tjänst !
Jag hade gärna betalat nån krona för att ha tillgång till tjänsten.
Hur kan ett Statligt företag/myndighet som hanterar miljarder ens behöva fråga Finansen om de kan avgiftsbelägga (självkostnad naturligtvis) denna SMS-tjänst. Snacka om förmynderi!
Kan visst tänka sig betala nån krona. Bra att veta vem som äger fordonet snabbt när man kollar i bilar. Eller att få bekräftad att en skum bil(ist) faktiskt kör runt avställd eller med bilen skriven på mormor i tadjiksköping.
Håller helt och hållet med de förgående talarna.
Betalar gärna någon krona för tjänsten. Bekvämt att slippa be om ett FAX tillbaka men hur många har tillgång till en egen FAX???
Bilskatt, Bränsleskatt, Registreringsavgifter, Böter vid hastighetsöverträdelser med en kilometer, Och nu skall man betala för att man vill rapportera något som är fel i trafiken. Låt oss strunta i något som transportstyrelsen inte vill ha.
Om någon upptäcker något så bry dig inte.
Nilwes, om något är fel i trafiken så är det väl det oavsett om du kommer åt bilregsitret eller inte, så rapportera går lika utmärkt (nåja) som tidigare.
Men visst kan det underlätta att i vissa situationer snabbt få fram bilens och ägarens identiteter - även ägarens telefonnummer. Och visst kan det väl få kosta någon krona. (Begriper för övrigt inte att tjänsten kan vara så dyr att det lönar sig att dra in den.)
Jättedåligt att denna fina tjänst tas bort, jag tror att den har hjälpt många att få fast personer som kör både avställda fordon och obesigtigade tjänsten kan ha räddat liv.Tjänsten tillbaka omgående Kostnaden skall vara till självkostnadspris.
Hur svårt kan det vara att skapa en betaltjänst.
Byt nummer från 71 456 till ett nytt betal-nummer för att undvika klagomål från de som aldrig vill förstå att det kan kosta pengar.
Detta kostar INTE miljoner att implementera/köpa av Telia.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.