KTH-forskaren Mats Riehm presenterar nu ett nytt mätsystem som kan upptäcka isbildning på vintervägar.
Systemet omfattar termometrar och kameror med infraröd teknik som monteras på de drygt 700 vägstationerna som finns i Sverige. Dessa läser av den energi som frigörs när underlaget fryser.
Därtill placeras små kylelement i vägbanorna som kan provfrysa vägen för att beräkna mängden vägsalt som finns kvar.
Med denna information kan systemet räkna ut när vägarna ska saltas.
– Det kan leda till väldigt stora kostnadsbesparingar eftersom det effektiviserar vinterväghållningen, säger Mats Riehm.
Säkrare vägar med mindre salt
Varje år sprids mellan 200 000 och 300 000 ton vägsalt i Sverige till en kostnad på ungefär två miljarder kronor.
Med mätsystemets information kan det saltas när det behövs och inte i blindo, menar Mats Riehm.
– Mätsystemet innebär till exempel att det går att se hur stor risken är att is utvecklas på en väg under de närmaste timmarna. Det är till stor hjälp för dem som sköter vägunderhållet att veta. Det handlar om att använda rätt mängd salt vid rätt tidpunkt och plats, säger Mats Riehm.
Förtjänsterna med systemet är enligt Mats Riehm både säkrare vägar och att mindre vägsalt kan spridas. Det innebär i sin tur mindre rostangrepp och besparingar för samhällsekonomin och miljön.
Tekniken har nu patenterats och ska testas under vintern.
Diskutera: Vad tycker du om mätsystemet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Önskar att de kommer på ett sätt att mäta när det är dags för att ploga! Så som det är i dag saltas det först så att man får modd, sedan plogas det (eventuellt). Har svårt att förstå att man kör en saltbil med plogen lyft och saltar för att fixa modd. Förklaring?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.