Här är första bilderna på återuppväckta Indigo 3000.
Nyligen meddelades att den svenska sportbilen Indigo 3000 får liv igen. Här är den nya designen.
För fem veckor sedan stod det klart att den i mångt och mycket Volvo-baserade sportbilen Indigo 3000 får nytt liv. Bilarna kommer gå under namnet von Braun Indigo 3000R, efter den nya ägaren som köpte upp Indigo Cars samlade tillgångar förra året.
Hans Philip Zachau som ritade den första bilen anlitades för att uppdatera den gamla designen, och mycket känns igen från förr.
– Efter några workshops hos von Braun i Skene definierades projektet väldigt tydligt. Vår uppgift blev att ta vara på den ursprungliga idén kring formgivningen så mycket som möjligt, men att anpassa den till en rad uppgraderingar med tekniska och aerodynamiska förbättringar, säger Hans Philip Zachau.
Några av förändringarna var ett nytt frontparti med LED-belysning, frontsplitter och större luftintag. Huven har fått en ny längsgående förhöjning och framskärmarna har luftutsläpp som ska motverka lyftkrafter från hjulhusen.
Bakskärmarna har svullnat lite, möjligtvis för att rymma bredare fälgar, och bakstötfångaren har fått utsläpp för luftströmmen som skapas i bilens venturitunnel.
Vad som gömmer sig under skalet är ännu okänt. De 10 första bilarna väntas rulla ut på vägarna under 2016.
Diskutera: Vad tycker du om designen på von Braun Indigo 3000R?
Hans Philip Zachau som ritade den första bilen anlitades för att uppdatera den gamla designen, och mycket känns igen från förr.
– Efter några workshops hos von Braun i Skene definierades projektet väldigt tydligt. Vår uppgift blev att ta vara på den ursprungliga idén kring formgivningen så mycket som möjligt, men att anpassa den till en rad uppgraderingar med tekniska och aerodynamiska förbättringar, säger Hans Philip Zachau.
Några av förändringarna var ett nytt frontparti med LED-belysning, frontsplitter och större luftintag. Huven har fått en ny längsgående förhöjning och framskärmarna har luftutsläpp som ska motverka lyftkrafter från hjulhusen.
Bakskärmarna har svullnat lite, möjligtvis för att rymma bredare fälgar, och bakstötfångaren har fått utsläpp för luftströmmen som skapas i bilens venturitunnel.
Vad som gömmer sig under skalet är ännu okänt. De 10 första bilarna väntas rulla ut på vägarna under 2016.
Diskutera: Vad tycker du om designen på von Braun Indigo 3000R?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Häftigt och kul med något annorlunda.
Fälgdesignen ser ut att komma direkt från Mini Cooper, vilket passar denna bilen rätt bra.
Detsamma verkar gälla designen på stötfångaren framtill.
Skulle gissa att han som skött faceliften/designen på dessa nya kärror tycker om Mini.
Ja den här designen duger länge, kan bli en klassiker om den får rätt muskler under skalet.
Hoppas bara att inga miljömuppar får öppna käften när det gäller drivlinan!
Fin design, rena klassiska sportlinjer. En V8 skulle sitta perfekt.
Förutom de asfula fälgarna så ser bilen riktigt bra ut.
Om fälgarna tycker jag inte.
Rena, klassiska linjer. Kunde varit ritad för 30 år sen.
Borde haft ekerhjul!!
Undrar vad miljötalibanen Svensson-Smith säger till denna modell? ( Hon som är beredd att lägga en halv miljard på spårvagnar(!) i Lund!!)
Spårvagnar i Lund? Vansinnig idé! Vilket all spårbunden trafik är i storstäder!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.