Det här trehjuliga motorfordonet, kallat rickshaw, sägs vara extra svårt att identifiera för självkörande bilar.
Anarkin som råder på de indiska vägarna visar sig vara en tuff utmaning när fordonen ska tackla de röriga trafikförhållandena själva.
Dålig vägskyltning, obefintliga vägmarkeringar, filer som går ihop utan förvarning och lösa kor. Det är vad självkörande bilar i Indien måste klara av att navigera igenom.
Biltillverkaren Tata arbetar mot målet att sätta autonoma fordon på Indiens vägar, ett uppdrag som kan ses som det ultimata testet. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att företaget har en hemlig testbana utanför Bangalore, där de försöker återskapa kaoset på landets vägar.
– Efter att ha matat vårt system med hundratals foton kan det fortfarande inte identifiera 15 procent av fordonen på indiska vägar, säger Nitin Pai, vice vd på Tata Elxsi, som utvecklar en förarlös plattform för framtida bilar. Indiens trehjuliga motordrivna taxivariant av tuk-tuk, kallad rickshaw, sägs vara speciellt svår att känna igen.
Tata har ansökt hos landets myndigheter om att få testa självkörande bilar på allmänna vägar, men de lagändringar som krävs är inte på plats än.
– Förarlösa fordon för allmänheten är nog minst tio år bort. Men om det kan fungera i Indien, kan det fungera varsomhelst i världen, säger Roshy John, chef för robotik i Tatagruppen.
Diskutera: Tror du att självkörande bilar blir verklighet i Indien?
Biltillverkaren Tata arbetar mot målet att sätta autonoma fordon på Indiens vägar, ett uppdrag som kan ses som det ultimata testet. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att företaget har en hemlig testbana utanför Bangalore, där de försöker återskapa kaoset på landets vägar.
– Efter att ha matat vårt system med hundratals foton kan det fortfarande inte identifiera 15 procent av fordonen på indiska vägar, säger Nitin Pai, vice vd på Tata Elxsi, som utvecklar en förarlös plattform för framtida bilar. Indiens trehjuliga motordrivna taxivariant av tuk-tuk, kallad rickshaw, sägs vara speciellt svår att känna igen.
Tata har ansökt hos landets myndigheter om att få testa självkörande bilar på allmänna vägar, men de lagändringar som krävs är inte på plats än.
– Förarlösa fordon för allmänheten är nog minst tio år bort. Men om det kan fungera i Indien, kan det fungera varsomhelst i världen, säger Roshy John, chef för robotik i Tatagruppen.
Diskutera: Tror du att självkörande bilar blir verklighet i Indien?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Efter att ha kört en del i Indien så måste jag säga att det kommer krävas väldigt mkt för att få självkörande bilar att bli en verklighet.
Och om det blir det så kommer sannolikt ingen köpa dom då dessa bilar följer trafikreglerna, det gör inte Indier.
Men måste ändå få tillägga att Indien är sanslöst roligt att köra runt i, där kan vi snacka aktiv körning och att människor verkligen pressar gränserna. Det är en skön kontrast och upplevelse mot oss laglydiga blekfisar som inte vågar gå över en spärrlinje vad som än händer.
Kan de få självkörande bilar att fungera i Indien utan några olyckor jag då kommer jag nog att tro på dessa bilar.
Jag vill inte ha någon själv men jag kommer att tro på dem.
250 000 personer omkommer i den indiska trafiken varje år och gud vet hur många miljontals mindre olyckor som sker. Helt absurda siffror men det görs väldigt lite för att ändra på detta. Då behöver nog inte de självkörande bilarna vara 100 % olycksfria. De kan nog ta ett och annat liv utan att någon skulle höja på ögonen.
Skit i hur det ser ut. Må vara en cyklist med två getter på cykeln eller en bil med 20 kbm hö som last. Programmerarna kommer aldrig kunna förutse hur ett rörligt fordon ser ut. Läs bara hastighet, rörelse riktning osv.. på objektet.
Men tänk vad bra för klimatet med alla dödsolyckor. Massor med CO2 som aldrig släpps ut sen.
Jaghar varit i Indien, det är ett kaos utan marginaler och folk vinkar, tutar och kör hursomhelst. Självkörande fordon i Indien kommer att fungera den dag då självkörande fordon är de enda som finns, då kommer alla fordon feamföras enligt databeräknade spår och ingen behöver tänka, det blir automatiserat allting.
I Indien är väl redan de flesta fordon självkörande.
Jag hade som ung en god vän och observera god vän, bördig någonstans ifrån Bangalore typ...att åka med honom och hans familj var väl ungefär som svensk midsommarafton fast komprimerat i en bil, väldigt livat där allt möttes i centrum och hela livet avhandlades, min vän bröt ibland för att studera V65 kupongen och travbilagor som låg utbredda över ratten.
Jag var den som ibland tittade på vägen.
Det är ett guds under i en del länder och rätt många faktiskt om man tänker efter och en bil i vart hushåll är det långt kvar till bara det att kunna köpa en bil! Så att nej jag tror inte på självkörande bilar utanför Europa och inte fullt ut över Europa heller då det finns fortsatt många länder som äger en mängd andra saker som ligger före att få till stånd.
Skön story Tvärnit. Har varit med om liknande och det är en skön men väldigt skrämmande upplevelse att få åka med någon som maxat ut sin simultankapacitet när det gäller bilkörning.
Jag har bott i Indien 2 år och en del av er som skrivit kommentarer har inte helt rätt om hur det verkligen är. Jag bodde i New Delhi och det är ju betydligt bättre än de flesta regionerna av Indien, men jag har rest runt mycket i landet och sett hur "vanligt" folk har det. Jag förstår Rafaels kommentar, men så illa är det nog inte idag. "Tvärnits" kommentar får mig att undra om han verkligen har varit i Indien.
För er som vill uppleva trafiken i Indien och vara en aktiv del av den (vilket är något av det roligaste som finns) så rekommenderar jag detta äventyr.
http://www.theadventurists.com/rickshaw-run/
Alla åldrar är med från hela världen, ett äventyr man aldrig glömmer.
Och den som är med får uppleva hur det är att mecka med 2 -taktsmotorer igen :-)
Gör det nu INNAN saker blir självkörande ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.