Försäljningen av begagnade bilar ökar inte längre i samma takt som tidigare. I sju län minskar försäljning till och med.
2015 ökade begagnatförsäljningen med hela 4,1 procent, hittills i år ligger öknngen på 1,6 procent och under tredje kvartalet i år var siffran bara 0,5 procent.
–Efter rekordåret 2015 ser vi nu att tillväxttakten mattats av väsentligt på begagnatmarknaden – och vi ser dessutom ett liknande mönster i nybilsförsäljningen. Bilförsäljning är en konjunkturindikator och den minskade tillväxttakten kan tyda på att vi nu närmar oss en ekonomisk avmattning, kommenterar Jonas Björkman, VD på KVD Bilpriser.
I sju län har försäljningen till och med minskat. Värst är det i Dalarna där begagnatförsäljningen backat med nästan tio procent jämfört med förra året.
Diskutera: Har du köpt en begagnad bil i år?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Leasingen har väl tagit över en del.
Jag har inte köpt begagnad bil i år och kommer inte att göra det heller.
Detta tog jag redan upp för ca 1 månad sedan, man ser tydligt på blocket/bytbil att bilarna inte blir sålda. Folk har köpt sig en ny eller leasar en bil och den gamla blir stående. Många har tyvärr inte hängt mer och priset för sin begagnade bil är felsatt i pris och blir då stående osåld. Många bilhandlare verkar också tagna på sängen, med priser som gör att bilarna blir osålda. Jag kan tänka mig köpa en 2:a bil till hushållet, men har inte bråttom. Någon som tänker på hur detta med leasing kommer att slå på begagnat marknaden framöver? Om alla plockar ut nya bilar och har dem i max 3 år, vem skall då ta hand om dem begagnat. Jag får inte denna ekvation att gå runt.
Man kan kanske kan leasa ut de tre år gamla bilarna för en billigare peng eller sälja av dem.
Finns en del som gärna köper ca tre år gamla bilar och är de dessutom skötta med service och annat så är det inte svårt att sälja.
Köparnas marknad kanske?
Det är bra och naturligt effekt. Man har för många bilåterförsäljare på marknaden, många av dessa borde gå i konkurs längre sedan. Tror de på riktig att man kan fortsätta spekulering karusell hela tiden? Nej, nuvarande marknad pressar och de som överlever kommer att sänka priserna i tid.
Också nybilsmarknad + högra skatter på gamla bilar pressar rejält. Folket köper nya bilar därför. Men finessen är att många ägare skulle gärna behålla gamla bilar. Problemet är höga skatter och svindyr service. Nybilsgaranti hjälper och man är tvungen att byta bil. Men, är det miljövänlig att byta bil ofta? Miljöfanatiker ska påpeka några gram av CO2 utsläpp o.s.v. men man glömmer faktisk hur mycket energi (och utsläpp) krävs att tillverka och återvinna en bil! Jag skulle gärna köra "my old yellow car" för 20år till men politiker låter mig inte!!! ;-(
Hacken, där har du kanske en affärsidé på gång, leasa ut 3-6 år gamla bilar.. fast å andra sidan, med tiden blir bilarna dyrare att hålla igång och priset för en äldre bil får inte bli högre än den nyare. Ekvationen går kanske därför inte ihop, redan där faller nog tyvärr konceptet såvida man inte har tillgång till billiga reservdelar och verkstad som kan åtgärda felen snabbt och billigt.
Vargen, att fortsätta leasa ut bilen 3 år till efter de första 3 åren tror jag inte är så stor risk kostnadsmässigt. Att bilen håller sex år utan större reparationer är nog ganska klart. Efter 6 års utleasing är det förstås dags att sälja av bilen. Att leasa ut en bil som är mer än 6 år gammal är nog inte så lätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.