Amerikanska muskelbilsmärket Dodge har nyss visat upp kompaktsuven Hornet. Den är märkets första laddhybrid och därför en viktig modell för att sänka utsläppssiffran som annars är extremt hög på grund av Dodge törstiga V8-modeller.
Försäljningen av nya Dodge Hornet har gått bra, men på den här sidan Atlanten är tongångarna inte lika positiva. Dodge Hornet är i princip bara en Alfa Romeo Tonale med annat märke i fronten, och det är de italienska ingenjörerna inte glada för.
En anonym källa inom Stellantiskoncernen, som äger både Dodge och Alfa Romeo, uppger för sajten The Drive att projektet först började som en Alfa men att det senare även spred sig till att bli en Dodge.
Utvecklingsbudgeten räckte inte för att separera modellerna så mycket mer än att byta märke.
– Marginalerna i C-segmentet är små, särskilt bland icke-lyxbilar, så biltillverkarna är ganska begränsade när det gäller ny plåt som är en stor investering ur ett verktygsperspektiv, uppger källan.
Alfa Romeo började återigen säljas i USA för några år sedan, men försäljningen har gått sådär och någon intern ”kannibalism” mellan modellerna blir det förmodligen inte.
Stellantis och dess föregångare Fiat/Chrysler har en lång historik av så kallad badge engineering, där i princip bara märket byts ut för att skapa en ”ny” bilmodell.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.