Hyundais nästan färdigdesignade vätgasbil.
Sydkoreanska biltillverkaren storsatsar på ”eko-vänligt” och ska lansera 31 bilar med låga utsläpp lagom till 2020.
I våras visade Hyundai upp FE Fuel Cell Concept, en bil som till skillnad från vätgasbilen ix35 är konstruerad för bränslecellsteknik redan från början. Nu har Hyundai offentliggjort bilen som är ett steg närmare produktion än FE. Den har inget namn ännu men går under benämningen Next Generation FCEV.
Fordonet använder sig av fjärde generationens bränslecellsteknik. Suven är nio procent mer effektiv än befintliga ix35 och ska enligt NEDC klara sig 80 mil på full tank. Hyundai ska också ha gjort det lättare att starta när det är kallt ute. Genom att ändra i bränslecellstacken påstår biltillverkaren att bilen nu går att starta i minus 30 grader Celsius.
Bilen är det första steget i Hyundais produktoffensiv för en miljövänligare portfolio. Förut var det 14 ekovänliga modeller fram till 2020, men nu har Hyundai omarbetat målet till 31 nya bilar med låga utsläpp 2020. I det nya talet är Kia Motors kommande modeller också inräknade. Det ska gå att välja på elbilar, hybrider och vätgasbilar.
När det gäller den elektriska strategin ska Hyundai fortsätta i spåren efter eldrivna Ioniq och sätta elmotorer i nyligen presenterade suven Kona någon gång under första halvåret 2018. Den ska då få en räckvidd på 39 mil. Sedan följer en eldriven bil under lyxmärket Genesis 2021 och efter det kommer en eldriven Hyundai med 50 mils räckvidd.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundais planer på miljövänliga bilar?
Fordonet använder sig av fjärde generationens bränslecellsteknik. Suven är nio procent mer effektiv än befintliga ix35 och ska enligt NEDC klara sig 80 mil på full tank. Hyundai ska också ha gjort det lättare att starta när det är kallt ute. Genom att ändra i bränslecellstacken påstår biltillverkaren att bilen nu går att starta i minus 30 grader Celsius.
Bilen är det första steget i Hyundais produktoffensiv för en miljövänligare portfolio. Förut var det 14 ekovänliga modeller fram till 2020, men nu har Hyundai omarbetat målet till 31 nya bilar med låga utsläpp 2020. I det nya talet är Kia Motors kommande modeller också inräknade. Det ska gå att välja på elbilar, hybrider och vätgasbilar.
När det gäller den elektriska strategin ska Hyundai fortsätta i spåren efter eldrivna Ioniq och sätta elmotorer i nyligen presenterade suven Kona någon gång under första halvåret 2018. Den ska då få en räckvidd på 39 mil. Sedan följer en eldriven bil under lyxmärket Genesis 2021 och efter det kommer en eldriven Hyundai med 50 mils räckvidd.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundais planer på miljövänliga bilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hyundai och Kia är otroligt agressiva vad gäller forskning och utveckling och har gjort en otrolig resa framåt de senaste 15 åren. Nu ligger man i den apsoluta världstoppen och har på vissa sätt kört om anrika stora bilmärken såsom Ford, Opel, GM. Iponerande!
Fronten är nog det fulaste jag sett sedan Lexus otäcka grill, den här är värre ändå.
I övrigt är den acceptabel och inredningen är ju riktigt snygg och ljus och ren.
Men när det gäller bränsleceller är inte vätgas rätta vägen eftersom det inte finns någon infrastruktur.
Bättre att satsa på sprit som Nissan gjort. https://www.nyteknik.se/fordon/nissans-branslecellsbil-tankar-etanol-6579795
Sedan kan man ju fundera över livslängd på cellen.
Infrastrukturen är ju ett litet problem då man kan tillverka den där det behövs. Med billig ren energi eller självförsörjande. https://www.nyteknik.se/energi/vatgas-ger-el-och-varme-fran-katastrofcontainer-6393767
saabnisse, infrastruktur för vätgas är på gång!
Det ska finnas 14 stycken vätgasmackar i Sverige år 2020.
Tror denna bil från Hyundai kommer bli en game changer, i alla fall om priset blir rätt.
Oavsett om vätgasen skall transporteras ut eller tillverkas på plats så är det ju som saabnisse säger så att infrastrukturen för det bränslet saknas. Och "litet problem" - nja...
Jo - 14 mackar om 3 år är ju nästan ett genombrott för vätgasdrift - eller ? Det betyder 1 vätgasmack per 32.000 km2... Och dessa är knappast spridda jämnt rent geografiskt. Det läggs ner vanliga "mackar" varje dag ute på landsbygden - tror ni verkligen att man istället kommer att bygga upp en vätgasanläggning på dessa ställen ? Däremot kan man "tanka" el i nästan varje lite stuga så talar vi om tänkbara tankställen så är nog eldrift via batteri oslagbart.
Faktum kvarstår att Hyundai har bytt fokus till batteribilar för framtiden. Den de presenterade nu har de antagligen ritat på några år och vill väl ha tillbaka en del av investerat kapital.
@Pi: just det, tanka el kan man göra hemma och därför bör "mackar" vara mycket angelägna om att tekniker som kräver tankningsställen även i framtiden lyckas. Även staten kan spela en roll genom att tvinga bensinstationer att erbjuda även vätgas så som man gjort med etanol. Infrastruktur är inget problem, bara det börjar komma vettiga bilar som är vettigt prissatta! Och till en början gör det inget om alla tankningsstationer vinns bara i storstadsregionen. Taxi, komunens bilar osv körs ju bara i begränsade områden och antalet dessa är ju inte litet.
Att transportera och placera en byggbod/container för vätgastillverkning går fort. Om beslut tas kan man bygga o placera hundratals inom några månader Problem solved
Nåja - solsken har vi inte hela dygnet om och definitivt inte hela året i vårt land så antagligen får man använda samma el som annars skulle kunna ladda batteribilar - men med avsevärt sämre total systemverkningsgrad. Och det lär väl gå åt en del el om man skall använda den energikällan vid framställning av vätgas. Om det var så enkelt som Saslam antyder så skulle det väl inte finnas så få vätgasmackar som det faktiskt finns. Tycker nog att Nissans lösning känns mera rimlig än att driva bränslecellen med vätgas. I deras lösning kan man ju faktiskt få igång infrastrukturen tämligen snabbt och till rimliga kostnader kan man gissa. Men fortfarande finns nog en del oklarheter runt själva bränslecellens långsiktiga hållbarhet - den kanske blir lika dyr att byta som ett batteripaket och kanske inte heller har nån längre livslängd... Jag vet inte men gissar att kunskapsnivån runt den frågan inte är så mycket högre bland övriga skribenter här.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.