Namnet avslöjat på den utsläppsfria bilen som är halvt självkörande och börjar säljas redan i år.
Nexo representerar andra generationen av Hyundais vätgasteknik. Jämfört med föregångaren ix35 är systemet mer kraftfullt, vilket gör att vridmomentet blir högre och accelerationen från 0-100 kilometer i timmen går på 9,6 sekunder. Det är 20 procent snabbare än i ix35. Drivlinan är mer komprimerad och tar därför upp mindre utrymme. Total motoreffekt är 135 kW, vilket motsvarar lite över 180 hästkrafter.
Enligt körcykeln NEDC är räckvidden 80 mil i Nexo och att tanka fullt tar fem minuter. Hyundai har testat bilen i kall väderlek och säger att det inte är några problem att starta den efter att den stått i 29 minusgrader under en hel natt. Vid kallstart börjar bilen gå på vätgas inom 30 sekunder, vilket enligt Hyundai är industriledande.
Bilen är fullproppad med den mest avancerade tekniken Hyundai kan erbjuda inom förarstöd. Blind-spot View Monitor (BVM) visar videoupptagning från närliggande filer på båda sidor om bilen när blinkersen slås på. Lane Following Assist (LFA) och Highway Driving Assist (HDA) ger bilen semisjälvkörande egenskaper. I hastigheter mellan 0 till 145 kilometer i timmen kan bilen hålla sig centrerad i körfilen och sköta gas och broms själv. Nexo kan också köra in och köra ut från en parkeringsficka utan att någon sitter i bilen med Remote Smart Parking Assist (RSPA).
Nexo börjar säljas i början av detta år på utvalda marknader. Hyundai har inte avslöjat något pris på bilen än.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Nexo?
Enligt körcykeln NEDC är räckvidden 80 mil i Nexo och att tanka fullt tar fem minuter. Hyundai har testat bilen i kall väderlek och säger att det inte är några problem att starta den efter att den stått i 29 minusgrader under en hel natt. Vid kallstart börjar bilen gå på vätgas inom 30 sekunder, vilket enligt Hyundai är industriledande.
Bilen är fullproppad med den mest avancerade tekniken Hyundai kan erbjuda inom förarstöd. Blind-spot View Monitor (BVM) visar videoupptagning från närliggande filer på båda sidor om bilen när blinkersen slås på. Lane Following Assist (LFA) och Highway Driving Assist (HDA) ger bilen semisjälvkörande egenskaper. I hastigheter mellan 0 till 145 kilometer i timmen kan bilen hålla sig centrerad i körfilen och sköta gas och broms själv. Nexo kan också köra in och köra ut från en parkeringsficka utan att någon sitter i bilen med Remote Smart Parking Assist (RSPA).
Nexo börjar säljas i början av detta år på utvalda marknader. Hyundai har inte avslöjat något pris på bilen än.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Nexo?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.