Hyundais i20 Coupé WRC har en motoreffekt på 400 hästkrafter.
Det ena rallystallet efter det andra presenterar nu sina nya skapelser inför rally-VM 2017 då helt nya regler träder i kraft. Här är Hyundais utmanare, i20 Coupé WRC.
Rallysporten går in i en ny era och för nostalgiker blir det lite av grupp B-feber, den klass som fångade rallypubliken i början av 1980-talet. En fräckare och mer ändamålsenlig design samt mer effektuttag innebär att kommande generations World Rally Cars får helt andra fartresurser, klart jämförbara med grupp B-epoken.
De viktigaste förändringarna är att bilarna blivit bredare och fått mer överhäng samt utrustats med stor vinge bak, allt för att ge bättre aerodynamik. Motoreffekten kommer att ligga kring 400 hästkrafter, att jämföra med de cirka 340 hk från det tidigare reglementet.
Hyundai behåller sin förarbesättning från 2016 trots att Volkswagens stjärnor nu blivit tillgängliga. Det betyder att Thierry Neuville, Belgien, Hayden Paddon, Nya Zeeland och Dani Sordo, Spanien, fortsätter att försvara Hyundais färger.
I februari får vi se världsstjärnorna med sina nya bilar i aktion i Svenska rallyt.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20 Coupé WRC?
De viktigaste förändringarna är att bilarna blivit bredare och fått mer överhäng samt utrustats med stor vinge bak, allt för att ge bättre aerodynamik. Motoreffekten kommer att ligga kring 400 hästkrafter, att jämföra med de cirka 340 hk från det tidigare reglementet.
Hyundai behåller sin förarbesättning från 2016 trots att Volkswagens stjärnor nu blivit tillgängliga. Det betyder att Thierry Neuville, Belgien, Hayden Paddon, Nya Zeeland och Dani Sordo, Spanien, fortsätter att försvara Hyundais färger.
I februari får vi se världsstjärnorna med sina nya bilar i aktion i Svenska rallyt.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20 Coupé WRC?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En vithuvad julgran?
Vem bygger= konstruerar bilen? Prodrive?
Alla är väl medvetna om att det är silhuettbilar= inte en pryl från ursprungsbilen?
Silhuettbilar är egentligen ett begrepp runt det som STCC kört med under ett antal år, alla är samma under med med en kaross som liknar något...
Här är det en Hyundai-Motor och varje märke utvecklar bilen själva utifrån ett reglemente, även om det mesta inom transmission köps likväl som fjädringskomponenter och elektronik.
Mig veterligen är det Hyundai Motorsport själva som bygger och driver bilarna, baserade i Tyskland
Fartresurser jämförbara med grupp B- Epoken...... Ja, Ja i övrigt finns inga likheter. Grupp B bilarna krävde chaufförer av yppersta klass. Med motoreffekter på uppemot 600 hk och "normala" , jämfört med dagens WRC- bilar, chassier, hjulupphängningar och växellådor, krävde dom sin man och kvinna (Michelle Mouton) och var så fysiskt ansträngande att man behövde insatser av såväl massör som sjukgymnast under tävlingens gång. WRC idag är ungefär lika intressant som formel 1 och hur underhållande är det? Jo, ungefär som att titta på färg som torkar!
Dagens WRC-bilar är rätt så mycket mer lättkörda än dåtidens Grupp-B monster, som var närmast okörbara.
Motorkaraktär och väghållning är så mycket bättre än då, vilket gör det i grunden enklare, men lika fullt jäkligt svårt att köra som Oigier och pojkarna. Audi S2 i sitt sista utförande var tydligen "omöjlig" att köra, kort som få i hjulbasen, framtung och digital i motorn, på eller av. De som kom efter, 205, S4 och RS2000 var bra mycket lättare att köra, men de blev för extrema. Vi är nog dock snart tillbaka och det går sedan länge fortare på sträckorna nu än då, mest beroende på bättre väghållning och bromsar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.