Benförsedda fordonet Elevate ska sättas i produktion av nystartad teknikavdelning hos biltillverkaren.
Det är som taget ur en science-fictionfilm, men det är sant. Hyundai har som målsättning att ta fram en bil kravlandes på robotben.
– Vi strävar efter att skapa världens första fordon av transformer-typ, även känt som Ultimate Mobility Vehicle, säger John Suh, som är chef för Hyundais nystartade avdelning New Horizons Studio. De har som uppgift att omvandla konceptet Elevate till verklighet.
Elevate med hjulförsedda ben visades upp för första gången på en teknikmässa i Las Vegas 2019. Den kan tjäna som räddningsfordon och kravla fram genom såväl svår terräng som nedfallen bråte på olycksplatser. Elevate kan också hjälpa rörelsehindrade människor att komma ombord genom att klättra uppför yttertrappan till deras bostad.
Läs också: "Hyundai Elevate kravlar dit inga bilar når"
Konceptet baseras på en eldriven plattform. Designen på benen är hämtad från gångstilen hos reptiler och däggdjur. När bilen färdas på vanlig väg fälls benen in och hjulen rullar normalt.
Diskutera: Tror du att kravlande bilar kan bli användbara?
– Vi strävar efter att skapa världens första fordon av transformer-typ, även känt som Ultimate Mobility Vehicle, säger John Suh, som är chef för Hyundais nystartade avdelning New Horizons Studio. De har som uppgift att omvandla konceptet Elevate till verklighet.
Elevate med hjulförsedda ben visades upp för första gången på en teknikmässa i Las Vegas 2019. Den kan tjäna som räddningsfordon och kravla fram genom såväl svår terräng som nedfallen bråte på olycksplatser. Elevate kan också hjälpa rörelsehindrade människor att komma ombord genom att klättra uppför yttertrappan till deras bostad.
Läs också: "Hyundai Elevate kravlar dit inga bilar når"
Konceptet baseras på en eldriven plattform. Designen på benen är hämtad från gångstilen hos reptiler och däggdjur. När bilen färdas på vanlig väg fälls benen in och hjulen rullar normalt.
Diskutera: Tror du att kravlande bilar kan bli användbara?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det verkar ju lovande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.