Rally Tyskland bjöd på ett närmast sensationellt stort manfall på grund av avåkningar. Först föll regerande mästaren Sébastien Ogier bort i ledning, därefter hans stallkompis Jari-Matti Latvala, endast några få sträckor före slutmålet. Och slutligen föll britten Kris Mekeke bort, också i ledning.
De enda som höll sig kalla tävlingen ut var Hyundais Thierry Neuville och Dani Sordo som säkrade en historisk dubbel. För Neuville var segern extra anmärkningsvärd sett till att han kraschade vådligt, sex rullningar nedför ett vinfält, redan på träningssträckan, shakedown. Rallyt hade kunnat sluta där, men mekanikerna kunde under natten före första start återställa bilen i tävlingsdugligt skick – till och med så bra att det blev en vinnarbil.
Rally Tyskland blev ett avbrott för segermaskinen Volkswagen som dock fortfarande har grepp om både märkes- och individuell VM-titel.
I sammanhanget gjorde också svenske talangen Pontus Tidemand, i en motorsvagare Ford Fiesta WRC 2, fantastiskt bra ifrån sig genom att vinna sin klass, endast några sekunder före estländaren Ott Tänak.
Resultat, Rally Tyskland: 1. Thierry Neuville, Belgien, Hyundai i20 WRC, 3,07,20, 2. Dani Sordo, Spanien, do, + 40,7, 3. Andreas Mikkelsen, Norge, VW Polo WRC, + 58,0, 9. Pontus Tidemand, Sverige, Ford Fiesta WRC2, + 11,35
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu vet jag inget om detaljerna om denna "Hyundai", men det skulle inte förvåna mig om även den är byggd i England.
Bara att ta fram den stora plånboken, så kan vilket fabrikat som helst byggas till en VM-vinnare av dem.
Hyundai.s rallyteam är stationerat i Tyskland.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.