Hyundai gör comeback i rally-VM och gör det med WRC i20. Här är de första bilderna av den sydkoreanska rallybilen.
WRC i20 är baserad på produktionsmodellen i20 men är också försedd med en turboladdad 1,6-litersmotor, fyrhjulsdrift, sexventiell växellåda, säkerhetsbur, vassare bromsar, vinge bak och en hel del därtill.
Tävlingsbilen presenterades i samband med bilsalongen i Paris.
Senast Hyundai tävlade i rally-VM var 2003. Nästa år väntas den sydkoreanska tillverkaren köra minst ett rally för att 2014 delta i en större del av mästerskapet och på allvar ta upp kampen med Citroën, Mini, Ford och nykomligen Volkswagen.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundais rallysatsning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förr i tiden testade rallybilarna fram många bra grejer till standardbilarna men nu är det väl tveksamt. Bär rallybilarna sina egna kostnader? Rallyn på denna nivå är därmed tveksamma, Där killarna håller på i garaget med eller utan fabrikshjälp det är prestationer både av förare och mekaniker
WRC-bilarna är - i stort - silhuettbilar dvs under skalet döljer sig komponenter bl.a. motor, växellåda och chassi som inte har något med STD bilen att göra.
F.ö. är skalet bara en- modifierad - kopia av STD.
Vore intressant att få veta hur många reservdelar som kan hämtas från Hyundais standardbilars lagerhyllor. Kanske att Hyundais WCR-bil i själva verket är en Subaru, Ford eller Citroën. Vem vet?
Ful och rörig design. Helt opersonlig pajjasbil. Plus dock för behaglig färgsättning och snygga fälgar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.