Nästa artikel
Hyundai tvingas byta batteri i Kona Electric – kostar 7,5 miljarder
Nyheter

Hyundai tvingas byta batteri i Kona Electric – kostar 7,5 miljarder

Publicerad 24 februari 2021 (uppdaterad 28 april 2021)
Bilägarna ska inte ladda batteriet fullt, enligt nya rekommendationer.

Flera bilmärken har tvingats återkalla elbilar och laddhybrider på grund av brandrisk i batteripaketen det senaste året. Ett av dem är Hyundai där många ägare av Kona Electric måste tillbaka till verkstaden för att kontrollera batteriet som under vissa omständigheter kan fatta eld.

Ett 15-tal bränder har inträffat, bland annat i Sydkorea. Hyundai har alltså gått ut med en återkallelse där batteriet kontrolleras, men en av bilarna som kollats råkade ändå ut för bilbrand i januari.

Nu står det klart att Hyundai måste byta ut batteripaketet helt i 82 000 elbilar, något som kostar biljätten 7,5 miljarder kronor.

Ladda inte fullt

Batteripaketet tillverkas av LG Chem som skyller felet på Hyundai. Enligt LG Chem ska biltillverkaren ha gått emot rekommendationerna när det gäller teknik för hur batteriet ska snabbladdas. Hyundai har inte kommenterat vad felet beror på och sydkoreanska myndigheter som utrett felet har även hittat felaktigeter i själva battericellerna.

Återkallelsen om nytt batteri gäller totalt 76 000 exemplar av Kona Electric som byggts mellan 2018 och 2020 samt ett mindre antal Ioniq Electric och eldrivna bussar.

Bilägarna rekommenderas att inte ladda batteriet till mer än 90 procent tills felet är löst. Vi har sökt Hyundai i Sverige för en kommentar och märkets svenska pr-chef ber att få återkomma när det finns mer information.

Läs också: Uppdaterades på verkstad – men började brinna ändå

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.