Nya tekniken Road-Noise Active Noise Control (RANC) ska kunna tysta ner färden väsentligt.
Biltillverkaren Hyundai har tagit patent på en ny sorts teknik för att neutralisera vägbuller. Ljud från vägen är lågfrekventa och kan skapas av vägvibrationer, buller från däckens kontakt med vägen eller dovt muller inifrån de snurrande däcken. Det uppstår också högfrekventa ljud av vindbrus.
För att avhjälpa buller har man tidigare monterat ljudisolerande material i motorutrymmet eller under huven, eller använt sig av brusreducerande strategin ANC (Active Noise Control). Där sänds ut ett ljud som neutraliserar bullret. Men detta funkar bäst när oljudet är konstant och förutsägbart, till exempel som motorljud. Det är på grund av detta som man traditionellt inriktat ljudneutraliseringen för att stänga ute just motorljud, inte vägbuller.
Men nu har Hyundai utvecklat något de kallar Road-noise Active Noise Control, förkortat RANC, som i tester visat sig kunna sänka bullernivån inne i kupén med 3 decibel – vilket enligt Hyundai betyder att hälften av oljudet försvinner.
Men nu har Hyundai utvecklat något de kallar Road-noise Active Noise Control, förkortat RANC, som i tester visat sig kunna sänka bullernivån inne i kupén med 3 decibel – vilket enligt Hyundai betyder att hälften av oljudet försvinner.
RANC-systemet använder sig av hastighetssensorer, förstärkare och mikrofoner som jobbar tillsammans med en digital signalprocessor. En accelerationssensor beräknar vägvibrationer, en mikrofon tar in ljud utifrån och kontrolldatorn analyserar vägbrus. Sedan skickas ett neutraliserande ljud ut i bilens högtalare. Det tar systemet 0,002 sekunder att analysera bullret och producera en inverterad ljudvåg.
Hyundai tror att ljudreducering av vägbuller kommer bli allt viktigare i framtiden, i och med fler elbilar på vägarna. De är ju till naturen tysta eftersom de saknar motorljud, men vägbullret kommer ändå att skapas och det är här som RANC kan göra stor nytta. Första bilen att utrustas med tekniken blir Hyundai Genesis.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundais nya teknik?
Hyundai tror att ljudreducering av vägbuller kommer bli allt viktigare i framtiden, i och med fler elbilar på vägarna. De är ju till naturen tysta eftersom de saknar motorljud, men vägbullret kommer ändå att skapas och det är här som RANC kan göra stor nytta. Första bilen att utrustas med tekniken blir Hyundai Genesis.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundais nya teknik?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.