Hyundais europachef Allan Ruschforth har bekräftat för brittiska Autocar att man diskuterar och utreder en prestandavariant av Hyundai i30 i GTI-utförande.
Modellen väntas utgå från tredörrarskombin som ska börja säljas i slutet av nästa år. Den kommer att vara sportigare i designen än den femdörrarskombi som säljs på den europeiska marknaden. Enligt Autocar kommer bilen troligtvis att drivas av en 1,6-litesturbo.
Vi Bilägare har tidigare skrivit om Hyundais satsning på allt kraftfullare modeller. En ny variant av i30 presenterades i oktober i år och väntas öka Hyundais marknadsandelar i Europa, med målet att sälja 120 000 exemplar om året. Vi Bilägares Marianne Sterner har bland annat beskrivit den kommande modellen som ”en raffigt designad bil som inte har något synligt gemensamt med sin föregångare”.
Tillverkningen av nya i30 kommer att dra i gång efter nyår och bilen kommer till den svenska marknaden under året. När en eventuell GTI-variant kan se dagens ljus återstår dock att se.
Diskutera: Vad tror du om en GTI-variant av Hyundai i30?
Reg.år/mil | 2014/8 000 |
Kaross | Halvkombi/3d |
Motor | 2,0 l/192 hk |
Dekl. förbrukning | 5,8 l/100 km |
Skatt | 910 kr |
Begpris | 109 500 kr |
Nypris -14 | 215 000 kr |
Bilprovningen | i.u. |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | i.u. |
TEKNISKA DATA
Mini Cooper S | Mini Cooper 1,5 | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 385/173 | 385/173 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 235/405 | 1 160/405 |
Max släpvikt, kg | 0 | 0 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 1/1 998 | 4/1 499 |
Effekt, hk | 192 | 115 |
Toppfart, km/tim | 235 | 136 |
0-100 km/tim, s | 6,8 | 8,2 |
Bränsle, liter per 100 km | 5,8 | 4,2 |
CO2, g/km | 136 | 105 |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test
GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)
Mini Cooper 1,5 136 hk
Årsmodell | 4000 | 6000 | 8000 | 10 000 | 12 000 |
2014 | 116 400 | 114 800 | 109 500 | 104 100 | 98 600 |
2015 | 125 600 | 120 600 | 115 600 | 109 500 | 103 600 |
2016 | 132 400 | 127 600 | 122 400 | 115 600 | 109 600 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
One | 2014-2018 | -25 500 |
Cooper S | 2014-2018 | +45 000 |
Clubman | 2015-2918 | +7 000 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För de som gillar bilen blir väl en GTI intressant men jag kommer själv aldrig att köpa en Hyundai oavsett modell.
Hyundai har blivit dyra så det hänger på priset.
Jag förstår att du säger det 2 gånger junkers. Man kan inte nämna det ofta nog.
Mycket intressant. Jag vet inte hur prisbilden ser ut för Hyundai i Sverige men här i Australien är man mycket konkurrenskraftiga. i30 är klart billigare än alla japaner och tyskar. Min i30CW var 10.000 dollar (ca. 65.000:- SEK) billigare än motsvarande Golf Kombi. Varför skulle Hackenbush aldrig köpa en Hyundai? Det är numera högkvalitativa produkter.
Både Hyundai och Kia är definitivt värda att titta närmare på.
Roy.
På vilket sätt är Kia och Hyundai värda att titta närmare på?
De är inte bättre utrustade än de Europeiska bilarna inte heller bättre designade. Innerutrymmena verkar inte vara bättre.
Det finns bara en enda aspekt jag kan tänka mig och det är i så fall priset.
Är dessa bilarna bättre än andra "lågprisbilar"?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.