När andra tillverkare pratar om att stänga fabriker i Europa väljer Hyundai att skruva upp kapaciteten i sin turkiska anläggning.
Den sydkoreanska biltillverkaren investerar drygt 475 miljoner euro för att öka produktionskapaciteten i fabriken i İzmit, nordvästra Turkiet.
Anläggningen kan i dag färdigställa omkring 100 000 bilar om året, en siffra som från och med hösten 2013 ska bli 200 000 bilar. 750 personer ska anställas och förutom Hyundai i20 ska nästa generation i10 också tillverkas i fabriken.
Expansionen äger rum i tider när flera bildirektörer pratar om fabriksnedläggningar på grund av den besvärliga överkapaciteten i Europa.
Diskutera: Vad tror du om Hyundais framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När andra tillverkare pratar om att stänga fabriker i Europa väljer Mercedes att investerar i sina tyska bilfabriker för cirka 1,6 miljard euro fram till 2014. De har också öppnat en ny fabrik i Ungern i slutet av mars i år, och där skapas inte mindre än 3000 nya arbetstillfällen.
Shogun: Varför köpa en ful låtsasjapan? Hade hellre köpt en riktig, begagnad japan. Men jag är inte bättre jag, kör ny Audi.
Allt som går upp måste nån gång komma ner. Börjar ändå bli lite orolig ändå då koreanerna tar över hela världen (tillsammans med Kina). Japan har däremot stora problem med sin allt för starka valuta.
Så går det när man tillverkar bilar folk vill köpa.
Läste lite om Izmit, där finns gott om bilrelaterade industrier. T.ex. Ford, Hyundai, Honda och Isuzu. Goodyear, Pirelli och Bridgestone.
Intressant!
Snart har alla tillverkare bilfabriker i de länder eller områden där bilarna säljs, Honda tillverkar 85% av de bilar dom säljer i USA i samma land. Toyota gör något liknande, de tillverkare som bara har regional försäljning slipper göra detta .
Toyota already builds 12 Toyota and Lexus models in North America, including the top-selling Camry and popular Corolla. Its new Avalon large sedan was engineered and designed near Ann Arbor, Mich., and the company expects more models to be designed in the U.S., where it employs about 30,000 people.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.