Hyundai ska lansera en snabb turboversion av kompaktsuven Kona.
Hyundai har lanserat flera prestandamodeller de senaste åren under bokstaven ”N”. Snart är det dags för nästa nyhet, och den här gången har ingenjörerna försökt sig på en prestandaversion av kompaktsuven Kona.
För första gången ska Hyundai alltså lansera en suv i N-familjen, och den kompletterar därmed den ”vanliga” versionen som finns antingen med förbränningsmotor, hybridteknik eller eldrift.
Hyundai Kona N får en 2,0-liters turbomotor och en åttastegad dubbelkopplingslåda. Köparna får även en launch control-funktion samt en ”känslomässig” ljudupplevelse, vad det nu innebär.
Fler detaljer ska presenteras senare under året. Exakt när modellen blir officiell är oklart.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
... dubbelfel. Först en högbyggd bil med stor frontarea, d.v.s. fel utgångsläge för en prestandabil, och sedan lite "extra extra" prestanda för att kompensera för utgångsläget. Nej ingen bil som borde ligga i tiden.
Desomholic: Måhända att Hyundai gjort en annan bedömning? De borde ju rimligen ha kunnat fastställa en global efterfrågan på en produkt som de investerar i (man säljer ju bilarna på fler marknader än den svenska)? Så brukar det i alla fall fungera i industrin generellt sett och Hyundai har visat sig vara väldigt skickliga på det tidigare.
MVH AL
Känslomässig ljudupplevelse som skrivs får man väl redan i dag av vägljudet.
Helt otroligt att fabrikanterna inte lägger krut på att få tysta bilar istället för annat trams.
A.L. Jag tvivlar inte på att bilen kommer sälja. Människan är inte alltid helt rationell utan känslostyrd.
Galenskaper om du frågar mig, först ger man modellen dåliga vägegenskaper och högt luftmotstånd och sedan försöker man "reparera skadan". Sedan att lägga ut en sådan modell nu 2021 när det är helt andra biltyper vi behöver, så blir ALLT bara så fel. Få tysta bilar är inte så svårt, ge dem 14 cm markfrigång och isolera samt inte större däck än 16-17 tum, där är receptet för en tyst modell.
Om den säljer så har dom ju gjort rätt, och ni grillar har fel, jag tror inte att någon kommer att tvinga er att köpa någon.
Jag gissar att Hyundai är bättre på att bedöma vad som säljer än ni, kanske dom till och med har en marknad utanför Sverige??
Är väl bara Sverige som har så grov asfalt att den hörs in i en normalisolerad bil, ingen bilbyggare som anpassar sig till en så liten marknad.
Desomholic; men om bilen nu kommer att sälja så ligger den väl precis rätt i tiden och knappast var fel eller ”dubbelfel”?? Eller missuppfattade jag kanske vad du menar i #1??
MVH AL
A.L; Allt som säljer är inte bra.
Hela konceptet är ju en motsägelse. Ska man ha bra prestanda så ska bilen inte vara högbyggd och tung. Men man gör det ändå, och så får man kompensera med ännu mer effekt ( med mer negativa konsekvenser).
Det finns mängder med exempel på saker som sålt bra men som senare visat sig vara mindre bra. T.ex. eternit, DDT, Fermenta m.m.
Aha ok Desmoholic. Då förstår jag dig bättre. Du menar med fel i tiden (#1) att den inte attraherar dig som köpare?
Och det kan jag respektera. En biltillverkare kan ju inte utveckla en bil som passar alla.
Dock är jag övertygad om att bilen utifrån Hyundais (och dess ägare) perspektiv är en lyckad satsning med god avkastning. Utifrån det synsättet helt i tiden så att säga.
MVH AL
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.