
Hyundai ska uppdatera elbilen Ioniq 5 och även lansera ett nytt sportpaket kallat N Line.
En av de viktigare nyheterna är att Hyundai Ioniq 5 får ett större batteripaket – på 84 kWh i stället för 77,4 kWh som i dag – vilket förlänger räckvidden. Men med hur mycket är än så länge inte bekräftat.
På utsidan får Ioniq 5 några nya designdetaljer vid stötfångarna och framför allt en bakrutetorkare. Det saknades på den tidigare versionen, och var något som fick kritik i Vi Bilägares vintertest då bakrutan snabbt yrde igen och bakåtsikten blev som i en skåpbil.

En fysisk knapprad på mittkonsolen styr bland annat stolsvärme.

Bakrutetorkare är en nyhet på uppdaterade Ioniq 5.
När Vi Bilägare intervjuade produktchefen för Kia i Europa – koncernsyskon med Hyundai – uppgav han att bilar med en ”fastbackkaross” inte skapar turbulens som på bilar med en mer vertikal bakstam och att vattendropparna i stället trycks undan av spoilern på taket. Men nu backar alltså Hyundai på den punkten.
Även på en annan punkt backar Hyundai eftersom Ioniq 5 nu har fått en rad med fysiska knappar på mittkonsolen. De styr bland annat stolsvärme, rattvärme och parkeringskamera.
Priser och fullständiga specifikationer för uppdaterade Hyundai Ioniq 5 följer senare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 4 mars 2024 Theioniqguy har en YouTube…
- 4 mars 2024 Det kommer ingen bakifrån så…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.