Nästa artikel
Hyundai i30 – snyggast i klassen
Nyheter

Hyundai i30 – snyggast i klassen

Publicerad 3 oktober 2011 (uppdaterad 3 oktober 2011)
Hyundai gasar fram i en europeisk offensiv med allt fräsigare bilar. Nya i30 utmanar med en design som utnämnts till snyggast i klassen. Innanför skalet ser det också bra ut.

Hyundai tog inte risken att se sin bästa nyhet komma bort i villervallan på bilsalongen i Frankfurt. Precis en vecka före salongen bjöds journalister från hela Europa in för att bevittna avtäckningen av nya i30 och på så vis fick den koreanska nyheten mer utrymme i pressen – vilket inte minst den här artikeln är ett bevis på.

Nya i30 är nog värd lite uppmärksamhet, för det är en bil som kommer att hjälpa den koreanska tillverkaren att växa i Europa. Målet är att sälja minst 120 000 i30 per år.

Det är inte mer än fyra år sedan Hyundai gav sig in i Golfklassen och sedan dess har det rullat ut ungefär 350 000 i30-bilar från fabriken i Tjeckien. Försäljningen har ökat år från år, inte minst tack vare de femåriga garantierna. Själva bilmodellen i30 har kanske inte varit så spännande, men det är en robust och praktisk bil.  

Skarpa veck
Nu är Hyundai redo att ta nästa steg för att kapa åt sig ännu fler köpare i Europas största bilklass. Nya i30  är en raffigt designad bil som inte har något synligt gemensamt med sin föregångare.

Karossen står brett på hjulen, skarpa veck bryter ljuset på ett spännande sätt och rutorna är fartfyllt vinklade. Stilen påminner om den större i40 och har fått högt betyg när bilen visats på kundkliniker i flera europeiska länder.

– Vi har låtit 300 personer jämföra i30 med Citroën C4, Ford Focus, Peugeot 308, Opel Astra och Renault Mégane, berättar Hyundais vd Chang Kyun Han. Resultatet var översvallande, firman som arran-gerade visningarna har aldrig tidigare fått så positiva reaktioner. i30 ansågs överlägset finast från alla vinklar och även inuti.

Svårt att se ut
Jämfört med första i30 har den nya karossen lite annorlunda proportioner. Den är fem centimeter längre, något bredare och lite lägre. Axelavståndet har ökat med 1,5 centimeter, vilket givit baksätespassagerarna bättre knäutrymme. Under visningen provsatts sätet med godkänt betyg av 190-centimetersmän.  

Bagageutrymmet har också blivit större och sväljer nu 378 liter. När ryggstöden fälls bildas ett helt plant lastgolv.

De sportigt sluttande linjerna är visserligen snygga, men har också sitt pris. De bakre sidorutorna sitter högt. Småvuxna passagerare får knappast näsan över kanten och har lite svårt att se ut. De kanske kan titta uppåt istället, för i utrustningslistan finns ett stort glastak.

Tre bensin- och tre dieselmotorer på mellan 90 och 135 hästkrafter kommer att ingå i i30-serien. Stort hopp sätter Hyundai till en ny 1,6- liters diesel med 128 hästkrafter. Den ska släppa ut under 100 gram koldioxid/kilometer.

Tillverkningen i Tjeckien startar på allvar vid årsskiftet. Till Sverige kommer i30 några månader senare. Vad den ska kosta avslöjas inte, men det blir nog ingen stor prishöjning. Dagens i30 säljs nu ut och går att köpa från 134 900 kronor.

Till en början får Hyundai-handlarna nöja sig med halvkombin. Först om något år kommer kombin och då lyfter säkert den svenska försäljningen.

Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai i30?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-03 09:33
Peter i Sydney

Vi som redan kör i30 kombi väntar gärna ett år. Den som vänta på något gott...

#2 • Uppdaterat: 2011-10-03 10:34
hultarn

Ja, nog har man sneglat på Citroen alltid....
Dock utan att få till den eleganta helheten.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-03 17:00
Oomkullrunkelig

Säkert en bra bil, absolut. Men formgivningen faller mig inte alls på läppen. Asiatiskt vilja men inte kunna.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-03 20:35
Gunnar Gustafsson (ej verifierad)

Säkert en dugligt bra bil. Tyvärr fulast i klassen både in- och utvändigt.

Nej, det får bli något annat.

När jag gick i skolan var jag snyggast i klassen! :)

#5 • Uppdaterat: 2011-10-04 08:22
Roy J

Utseendet är det inget fel på!
Bortsett från att den, likt Peugeot, har stötfångaren mitt i grillen. Vem käkar korvar på tvären?
Och så var det det där trendiga med obefintlig bakåtsikt...

#6 • Uppdaterat: 2011-10-04 10:22
FLAC

oomkullrunk: formgivaren är tysk... "Karossen har ritats av Thomas Bürkle vid Hyundais designcenter i Rüsselsheim"

#7 • Uppdaterat: 2011-10-04 10:44
Raphael

Framifrån Peugeot och från sidan en mjukare version av Toyota Auris. Inget upphetsande i det. Hyundai letar fortfarande en egen profil... De böjda ribborna i grillen är ju hemska. Inredningen tycker jag ser stökig ut. Känns som något jag tröttnar fort på eller jag har redan tröttnat.. :)

#8 • Uppdaterat: 2011-10-04 23:28
Roger Skagerström

Nu när jag sett i40 i verkligeten ett par gånger så tycker jag det ser ut som att någon gett sig på en Mondeo med en värmepistol :p Samma sak med den här. Ser dock lite spänstigare ut än i40. En annan grej som jag reagerade på är att den lilla LED-stripen i strålkastaren på i40 ser rent förjävligt smäckig ut. En random böj som inte riktigt följer någon annan linje alls. Samma sak på den här ser det ut som.

Men det tar sig - på bilden här ser den väldigt "solid" och tung ut.

Ang vad den är lik så tycker jag det ser ut som en blandning av en Ford och en Mazda. Framskärmarna är total rip-off från Mazda, och jag tycker många linjer överlag andas Ford. Men det är inte i sig något dumt ifs, Ford lyckas också, iallfall på Mondeon, att få den att se sådär solit och helgjuten ut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.