Hyundai i30 kombi.
Mildhybridteknik i motorerna, uppkoppling och utökade säkerhetssystem.
På utsidan märks uppdateringen av i30 i nya slimmade strålkastare LED-teknik. Inuti har infotainmentsystemet uppdaterats med ny skärm på 10,25 tum med fullt stöd för sammankoppling av smartphone via Android Auto eller Apple CarPlay.
Även säkerhetssystemen har setts över inför uppdateringen och innehåller bland annat automatisk filcentrering. Bilen bromsar om den hamnar på kollisionskurs med något vid backning. Dödavinkelnvarnaren kan aktivera motorbroms för att undvika en krock och främre autobromsen kan identifiera cyklister.
Även säkerhetssystemen har setts över inför uppdateringen och innehåller bland annat automatisk filcentrering. Bilen bromsar om den hamnar på kollisionskurs med något vid backning. Dödavinkelnvarnaren kan aktivera motorbroms för att undvika en krock och främre autobromsen kan identifiera cyklister.
Alla motoralternativ i Sverige får elektrisk assistans av 48-volts mildhybridteknik. Bensinmotorerna är på 1,5 eller 1,0 liter och ger mellan 120 till 159 hästkrafter. Växlingarna sker antingen manuellt i en 6-växlad låda eller automatiskt i en 7-växlad dubbelkopplingslåda. Den sistnämnda sitter även i dieselalternativet på 1,6 liter.
Det finns tre karossformer av i30 och halvkombivarianten kostar från 204.900 kronor. Kombin börjar på 214.900 kronor och coupéformade i30 Fastback börjar på 234.900 kronor.
Även sportigare varianten i30 N har uppdaterats med större andel lättviktsmaterial som påverka körningen positivt. Som standard levererar bilens turboladdade bensinmotor 250 hästkrafter, köper man till ett speciellt Performance Package blir antalet hästar 280. Där ingår bland annat en elektroniskt kontrollerad differentialbroms och större främre bromsskivor.
Förutom den 6-växlade manuella lådan har Hyundai utvecklat en ny våt åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Här har föraren möjligheten att sköta växlingarna själv via paddlar på ratten.
Andra finesser i i30 N är inbyggt tidtagarur och accelerationstimer, varvtalsmatchning, och Launch Control som skickar iväg bilen från stillastående med minimalt hjulspinn.
Uppdaterade Hyundai i30 N har svensk lansering i början av nästa år. Det finns inga priser på den än.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30?
Förutom den 6-växlade manuella lådan har Hyundai utvecklat en ny våt åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Här har föraren möjligheten att sköta växlingarna själv via paddlar på ratten.
Andra finesser i i30 N är inbyggt tidtagarur och accelerationstimer, varvtalsmatchning, och Launch Control som skickar iväg bilen från stillastående med minimalt hjulspinn.
Uppdaterade Hyundai i30 N har svensk lansering i början av nästa år. Det finns inga priser på den än.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.